Przejdź do treści
Źródło artykułu

1 Baza Lotnictwa Transportowego w służbie polskiej prezydencji w Radzie UE

Od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 roku Polska po raz drugi w historii sprawowała prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. Był to czas pełen wyzwań, intensywnych przygotowań i wyjątkowej odpowiedzialności. W tym historycznym okresie 1 Baza Lotnictwa Transportowego odegrała kluczową rolę – nie tylko jako filar wojskowego transportu lotniczego, ale również jako niezawodny partner w logistyce i bezpieczeństwie najważniejszych wizyt międzynarodowych.

Przez sześć miesięcy pełnej mobilizacji, nasza baza obsłużyła 48 delegacji z 19 państw, biorących udział w 15 nieformalnych posiedzeniach ministrów Unii Europejskiej. W samych tylko operacjach związanych bezpośrednio z prezydencją wzięło udział 745 pasażerów – w tym przedstawiciele rządów, ministerstw oraz instytucji unijnych. Należy do tego dodać 440 pracowników ambasad oraz przedstawicieli polskich instytucji, którzy korzystali ze wsparcia operacyjnego 1 BLTr.

Przyjęcie 59 statków powietrznych oraz zabezpieczenie 118 operacji lotniczych stanowiło nie lada wyzwanie planistyczne oraz logistyczne, ale dzięki profesjonalizmowi służb naziemnych 1 BLTr wszystko odbyło się z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa, terminowości i dyskrecji.

Polska prezydencja była okazją do zorganizowania wydarzeń o ogromnej randze międzynarodowej – takich jak jubileuszowy, 10. Szczyt Inicjatywy Trójmorza, podczas którego, na zaproszenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Polski przybyło 10 delegacji złożonych z 250 pasażerów. Na barkach 1 Bazy Lotnictwa Transportowego spoczęła odpowiedzialność za bezpieczne i sprawne operacje lotnicze towarzyszące tym spotkaniom.

Prezydencja zbiegała się również z licznymi wizytami zagranicznymi – często nakładającymi się na siebie w czasie. Mimo to 1 BLTr nie przerwała ani na moment swojej podstawowej działalności, wciąż wykonując zadania transportu powietrznego naczelnych organów władzy państwowej Rzeczypospolitej Polskiej oraz na rzecz komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej.

Aby sprostać wyzwaniom prezydencji, odbyło się 10 spotkań przygotowawczych – zarówno wewnętrznych, jak i z udziałem partnerów zewnętrznych bazy. Współpraca z Departamentem Przygotowania i Sprawowania Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Polskimi Portami Lotniczymi, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, Protokołem Dyplomatycznym Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Departamentem Wojskowych Spraw Zagranicznych Ministerstwa Obrony Narodowej, Służbą Ochrony Państwa, Oddziałem Specjalnym Żandarmerii Wojskowej, Komendą Główną Policji, Strażą Graniczną, Służbą Celno-Skarbową przebiegała wzorowo. Na żadnym etapie przygotowania ani trwania prezydencji nie odnotowano zastrzeżeń do pracy 1 Bazy Lotnictwa Transportowego – co jest najlepszym dowodem jej skuteczności.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony