PAŻP zwiększa ekspansję zagraniczną. Będzie świadczyć usługi na Litwie
Przez trzy lata Inspekcja Lotnicza PAŻP będzie świadczyć usługi dla Lithuanian Airports. Wygrany przez PAŻP przetarg na Litwie to szansa na zarobienie ponad pół miliona złotych. W 2020 r. przychody z krajowych i zagranicznych usług inspekcji lotniczych wyniosły 877 tys. zł.
Inspekcja Lotnicza Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wygrała kolejny przetarg na Litwie. Kolorowy samolot Agencji potocznie zwany Papugą, przez trzy lata będzie świadczyć usługi inspekcji lotniczej SWPN & PAPI dla State Enterprise Lithuanian Airports (odpowiednik polskiego PPL). Maksymalny dochód z przetargu to 128 tys. euro (587 tys. zł).
Oprócz zaplanowanych lotów dla Oro Navigacja, od maja 2021 r. do maja 2024 r. PAŻP świadczyć będzie usługi inspekcji lotniczej Świetlnych Wzrokowych Pomocy Nawigacyjnych (SWPN) oraz Precyzyjnego Świetlnego Wskaźnika Kąta Schodzenia (PAPI) dla litewskiej spółki Lithuanian Airports.
Agencja w czasie kryzysu stawia na rozwój biznesowej działalności pozanawigacyjnej oraz innowacji. Dla przyszłości PAŻP kluczowe jest poszukiwanie nowych źródeł finansowania, ponieważ obecnie utrzymuje się wyłącznie z opłat nawigacyjnych, które przez pandemię COVID-19 są na dużo niższym poziomie niż przed 2020 r. Jak pokazuje przykład odpowiedników PAŻP w innych państwach, dywersyfikacja przychodów w latach dekoniunktury to sposób na utrzymanie płynności finansowej w przypadku drastycznego spadku ruchu lotniczego i radykalnie mniejszych wpływy do budżetu. Dlatego PAŻP widzi duży potencjał w sprzedaży usług i produktów, takich jak np. te świadczone przez Inspekcję Lotniczą.
Mimo trwającej pandemii COVID-19 Inspekcja Lotnicza PAŻP wykonała nie tylko rekordową liczbę zagranicznych misji, ale także osiągnęła najwyższe w okresie ostatnich 5 lat przychody. Wpływy z tytułu krajowych i zagranicznych usług inspekcji lotniczych w 2020 r. wyniosły 877 tys. zł.
Ubiegłoroczne zlecenia na loty kontrolno-pomiarowe były wykonane dla dwóch europejskich instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, dla zarządcy lotniska oraz dla wykonawcy systemu ILS. Pierwszym z nich były pomiary w bazie NATO na Litwie – EYSA, Šiauliai (Szawle). Kolejne dla cypryjskiego DCA – walidacja procedur podejścia do lądowania na lotniskach w Larnace LCLK (RNP APPROACH RWY 22) i Pafos LCPH (RNP APPROACH RWY 29) oraz dla mołdawskiego MoldATSA gdzie wykonana została okresowa kontrola z powietrza kiszyniowskich dwóch ILS/DME oraz DVOR/DME, a także kontrola świetlnych pomocy nawigacyjnych (w tym czterech PAPI) na obu drogach startowych Międzynarodowego Portu Lotniczego w Kiszyniowie. Ostatnie zlecenie to listopadowe loty pomiarowe dla Oro Navigacija w ramach nowo podpisanej umowy po wygranym przetargu.
Inspekcja Lotnicza PAŻP istnieje od 1963 r. a do jej zadań należy: inspekcja lotniskowych urządzeń naziemnych oraz walidacja instrumentalnych procedur lotu. Flota Inspekcji Lotniczej PAŻP składa się obecnie z dwóch samolotów: L-410 UVP-E 15 „Turbolet” oraz Beechcraft King Air 350i.
Komentarze