Przejdź do treści
Źródło artykułu

Policyjne śmigłowce

Lotnictwo Policji swoje pierwsze śmigłowce PZL Kania otrzymało w 1996 r., dla dwóch sekcji lotniczych w Poznaniu i Krakowie. Ale dopiero w 2001 r., po likwidacji 103. Pułku Lotniczego NJW MSW, który wykonywał również zadania policyjne, przekazano dla Policji 11 maszyn i powstały kolejne sekcje lotnicze. W ciągu minionych 25 lat użytkowanych było 8 typów śmigłowców.

Aktualnie w strukturach lotniczych Policji pozostaje 13 śmigłowców w sześciu bazach: dwie maszyny Bell-206, trzy Bell-407, jeden Bell-412, dwa PZL W-3 „Sokół”, dwa Mi-8 i trzy S70i Black Hawk.

Centralną bazę stanowi Zarząd Lotnictwa Policji Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji w Warszawie. Tutaj stacjonują śmigłowce Black Hawk, Mi-8, Bell-412 i dwa Belle-407. W kraju funkcjonują Sekcje Lotnicze KWP zlokalizowane w Krakowie (PZL W-3 „Sokół”), Wrocławiu (Bell-206), Łodzi (Bell-206), Poznaniu (Bell-407) i w Szczecinie (PZL W-3 „Sokół”).

Poniżej przedstawiamy typy helikopterów, jakie były i są w wyposażeniu lotnictwa policyjnego, z okresami użytkowania i podstawowymi danymi technicznymi.

PZL Kania – lekki śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji polskiej. W polskiej Policji był wykorzystywany do zadań patrolowo-transportowych. Załoga składała się z jednego pilota. Na pokładzie można było przewozić do dziewięciu pasażerów lub 1200 kg ładunku. PZL Kania były eksploatowane w Policji w latach 1996–2014. Aktualnie jeden egzemplarz jest w Muzeum Lotnictwa w Krakowie, a drugi w Muzeum Ratownictwa w Tomaszowicach.


PZL Mi-2 – lekki śmigłowiec wielozadaniowy pilotowany przez jedną lub dwie osoby załogi mógł zabrać na pokład do pięciu pasażerów. W polskiej Policji był wykorzystywany do zadań patrolowo-transportowych. Aktualnie w lotnictwie Policji nie eksploatuje się maszyn tego typu. Mi-2 latały od 2001 r., a ostatni zakończył służbę w 2020 r.


MIL Mi-8 – średni śmigłowiec transportowy. Helikopter pilotowany przez trzyosobową załogę, mieszczący do 22 pasażerów. Wykorzystywany jest jako maszyna transportowa, ratownicza, poszukiwawcza i do zadań kontrterrorystycznych. Aktualnie lotnictwo Policji eksploatuje dwie maszyny tego typu stacjonujące w Warszawie. Śmigłowce Mi-8 są używane w Policji od 2001 r.


PZL W-3 „SOKÓŁ” – średni śmigłowiec wielozadaniowy polskiej konstrukcji. Załoga: dwie lub trzy osoby, na pokład może zabrać do 10 pasażerów. Maszyny te sprawdzają się w lotach transportowych, patrolowych, ratowniczych, desantowych i poszukiwawczych. Aktualnie lotnictwo Policji eksploatuje dwie maszyny tego typu stacjonujące w Krakowie i w Szczecinie. PZL W-3 „Sokół” są używane od 2001 r.


Bell-412B-HP – średni śmigłowiec wielozadaniowy wykorzystywany głównie do lotów pasażerskich. Może pomieścić do ośmiu pasażerów. Śmigłowiec może pilotować jeden lub dwóch członków załogi, w policyjnej służbie od 2011 r. Od początku stacjonuje w Warszawie.


Bell-206B-III Jet Ranger – lekki śmigłowiec wielozadaniowy, przeznaczony do zadań patrolowych, obserwacyjnych i poszukiwawczych zabiera na pokład do trzech pasażerów oraz do dwóch pilotów. Aktualnie lotnictwo Policji eksploatuje dwie maszyny tego typu stacjonujące w Łodzi i we Wrocławiu. Są użytkowane od 2001 r.


Bell-407GXi – lekki śmigłowiec wielozadaniowy, patrolowo-interwencyjny umożliwiający zabranie na pokład załogi składającej się z jednego lub dwóch pilotów oraz do czterech pasażerów, wykorzystywany do interwencji, poszukiwań, zabezpieczeń czy pościgów. Umożliwia latanie w dzień i w nocy dzięki doskonałej awionice oraz potężnemu (862 KM) silnikowi. Duży nadmiar mocy umożliwia wykonanie bardzo wysokiego zawisu. W lotnictwie Policji od 2019 r. eksploatuje się trzy maszyny tego typu: dwie w Warszawie i jedną w Poznaniu.


S-70i Black Hawk – średni wielozadaniowy śmigłowiec transportowy o dużym zapasie mocy i znacznej prędkości przelotowej jest używany do zadań kontrterrorystycznych, transportowych oraz wspomagania działań służb ratowniczych. Do obsługi potrzebnych jest trzech członków załogi, na pokład można zabrać do 13 pasażerów. Polska Policja od 2018 r. posiada trzy maszyny tego typu stacjonujące w Warszawie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony