PLK pokazały odbudowaną linię nr 182 m.in. do lotniska Katowice
Odbudowaną kosztem ponad 800 mln zł linię kolejową nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie zaprezentowała w piątek mediom spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Od niedzieli pojadą nią pociągi Kolei Śląskich relacji Tarnowskie Góry - Częstochowa, zapewniając dojazd koleją m.in. do lotniska Katowice.
„Połączenie Tarnowskie Góry – Pyrzowice – Zawiercie zwiększy dostępność do kolei; w znaczący sposób poprawi się skomunikowanie portu lotniczego z miastami w regionie. Projekt ma też istotne znaczenie dla rozwoju sprawnych przewozów towarowych” - powiedział obecny na briefingu w Pyrzowicach członek zarządu PKP PLK Piotr Majerczak.
Podkreślił, że inwestycja pozwoli na efektywne połączenie transportu kolejowego i lotniczego – nie tylko w zakresie dowozu pasażerów i obsługi do i z portu lotniczego, ale też w wymiarze towarowym. Linia będzie obsługiwała bocznicę towarową portu lotniczego (powstaje tam obecnie węzeł paliwowo-logistyczny) oraz dwie bocznice w Siewierzu.
Wyjaśnił, że spółka odbudowała 30-kilometrowy odcinek linii między Tarnowskimi Górami a Siewierzem, dzięki czemu pociągi wróciły tam na tory po 30 latach. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyła ogółem łącznie ok. 48 km linii od Tarnowskich Gór do Zawiercia (odcinek linii nr 182 od Zawiercia do Siewierza był obsługiwany w ruchu towarowym).
Cała linia zyskała nową nawierzchnię torową i sieć trakcyjną. Pociągi pasażerskie będą nią jeździły z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Wybudowano łącznice w Zawierciu i Tarnowskich Górach, pozwalające na prowadzenie ruchu pociągów we wszystkich kierunkach z i do linii, z którymi LK182 jest połączona.
„Inwestycja na linii kolejowej Tarnowskie Góry – Pyrzowice – Zawiercie zapewni większą dostępność do kolei i lepszą komunikację. Pasażerowie samolotów zyskają wygodną możliwość dostania się do miasta. To impuls dla rozwoju gospodarczego w regionie” - ocenił, cytowany w piątkowej informacji PLK, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Nieeksploatowana przez lata, w większości jednotorowa linia nr 182 o długości ok. 45 km, łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc bezpośrednio obok Katowice Airport. Wartą 812,1 mln zł brutto umowę na odbudowę połączenia PLK podpisały z konsorcjum Track Tec Construction, Infrakol i PBIiK jesienią 2020 r. Prace wykonano w terminie.
Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najsprawniejszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana była w regionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii – od Bytomia, przez Piekary Śląskie, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tę koncepcję porzucono.
Ostatecznie PKP PLK skoncentrowały się na rewitalizacji blisko 49 km dotychczasowych, choć w większości nieczynnych bądź rozebranych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy do Zawiercia o długości ok. 1 km i łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego – o długości ponad 1 km.
Oprócz odbudowy zaprojektowano elektryfikację połączenia i szereg zmian technicznych – ze względu m.in. na projektowaną prędkość do 140 km/h złagodzono niektóre łuki. W miejscach skrzyżowań z autostradą A1 i drogami wojewódzkimi wybudowano wiadukty. Ogółem powstało 59 obiektów inżynieryjnych. Przebudowano 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Zmodernizowano lub zbudowano osiem przystanków kolejowych z 11 peronami (m.in. na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie). Powstały nowa stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów (PLK umożliwią pasażerom korzystanie z przystanku Zawiercie Kądzielów po tym, jak przewoźnik złoży wniosek). Jest też mijanka techniczna w Miasteczku Śląskim. W Siewierzu powstało też lokalne centrum sterowania.
Linia, prócz dojazdu do lotniska, będzie pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu mijanki mają długość 750 m, co umożliwia obsługę najdłuższych składów.
Od nowego kolejowego rozkładu jazdy, czyli od 10 grudnia br., linią nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie pojedzie 10 par pociągów Kolei Śląskich. Umowę na wykonywanie połączeń na tej linii – do 2030 r. - przedstawiciele urzędu marszałkowskiego i Kolei Śląskich podpisali 24 listopada br.
Przejazdy zapoznawcze linią przez lotnisko, która w nomenklaturze Kolei Śląskich otrzymała oznaczenie S9, odbywały się w dniach 4-8 grudnia. KŚ podają czasy przejazdów z Częstochowy poniżej 60 minut, a z Tarnowskich Gór 17 minut. Na odcinku Zawiercie – Częstochowa pociągi linii S9 jeżdżą jako przyspieszone z postojami w Myszkowie, Poraju oraz Częstochowie Rakowie.
Pociągi do lotniska, ze względu na prowadzony przez PKP Polskie Linie Kolejowe remont linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie oraz przygotowywaną przez tę spółkę przebudowę katowickiego węzła kolejowego, na razie będą jeździły tylko trasą Częstochowa – Zawiercie – Pyrzowice Lotnisko – Tarnowskie Góry.
Władze woj. śląskiego zapewniają, że w przyszłości na linię nr 182 wyjedzie więcej pociągów - gdy tylko PKP PLK przebuduje węzeł katowicki i regionalny przewoźnik dostanie możliwość wjazdu większej liczby pociągów na stację Katowice.
Inwestycja PKP PLK w odbudowę linii nr 182 została dofinansowywana kwotą 503,1 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (unijny projekt dotyczący linii 182 oszacowano pierwotnie na 741,8 mln zł). (PAP)
autor: Mateusz Babak
Komentarze