Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy (01/2014)
Źródło artykułu

Styczniowy Przegląd Lotniczy w sprzedaży

W styczniowym Przeglądzie Lotniczym polecamy: 

  • Kieszonkowy dwupłatowiec

Stolp SA900 V-Star jest może niezbyt szybki i dość niewygodny, ale za to jaką daje frajdę z latania! W pierwszym w tym roku numerze PLAR przedstawiamy konstrukcję, której każdy szczegół świadczy o niesamowitej lotniczej pasji jej twórcy. 

  • Pilot przeinformowany

W PLAR 10/13 przedstawiliśmy postulaty pod adresem pilotów jak eliminować nieefektywne - wydłużające tylko czas zajętości eteru - depesze radiowe. Kolejne problemy na które zwraca uwagę instruktor Bolesław Kozłowski w najnowszym numerze PLAR, to nadużywanie przez pilotów gotowości służby informacji powietrznej (FIS) do udzielania informacji, a z drugiej strony, niekiedy, pewna nadopiekuńczość ze strony informatorów. 

  • Turbina - Półwiecze PT6

Najpopularniejszy silnik turbośmigłowy świata, wykorzystywany w wielu samolotach lekkich - Pratt & Whitney Canada PT6 - skończył właśnie 50 lat. Przy okazji prezentacji jubilata Michał Setlak wyjaśnia w skrócie zasady działania silników turbośmigłowych. 

  • Po omacku - analiza wypadku w Asturias

Tragedia w hiszpańskim Asturias wstrząsnęła polskim środowiskiem general aviation. Pierwsze doniesienia mówiły o zderzeniu w powietrzu, rzeczywistość okazała się jednak bardziej prozaiczna, a zarazem nieprawdopodobna. Niecałe dwa miesiące po katastrofie smoleńskiej wydarzyły się jednocześnie dwa wypadki o podobnych przyczynach - w styczniowym Przeglądzie Lotniczym publikujemy ich analizę. 

  • Zmiany w przestrzeni - luty 2014

Andrzej Rutkowski przedstawia zmiany w przestrzeni powietrznej, które wejdą w życie 6 lutego. 

  • Pilot lata i... latka też

Starość nie radość - mówi porzekadło, ale czy zawsze zaawansowany wiek pilota zawsze oznacza obniżenie poziomu bezpieczeństwa? A może istnieją sposoby, by bezpieczeństwo latania nie uległo pogorszeniu? Te ciekawe zagadnienia porusza w PLAR 1/2014 dr inż. Grzegorz Świderski, pilot samolotowy i instruktor szybowcowy.

  • Ile paliwa na lot IFR?

Planowanie i kontrolowanie ilości paliwa na pokładzie to nieodłączny element szkolenia i latania w IFR. Instruktor i kapitan liniowy Dominik Punda tłumaczy, jak to robić. 

  • Zrób to sam - CH750 Cruzer

Zenith Aircraft, wytwórca popularnych samolotów do samodzielnego montażu rozpoczął dostawy zapowiedzianego na Sun&Fun 2013 CH 750 Cruzer. Nowość z silnikiem 130 KM przedstawia Krzysztof Krawcewicz. 

  • Szef - wspomnienie o Zbigniewie Staroszu

Krzysztof Krawcewicz wspomina legendarnego Szefa Wyszkolenia Aeroklubu Warszawskiego. 

  • de Havilland DH.90 Dragonfly

70 lat temu DH.90 Dragonfly latały na wszystkich kontynentach. Dziś z 66 zachowały się tylko trzy. Czerwony "Delta Uniform" obleciał całą Europę. W Polsce gościł w 2006 r., lądując m.in. na Babicach i w Konstancinie. W najnowszym PLAR przedstawiamy ten przepiękny samolot, zachwycający urodą linii w stylu Art Deco... 

  • VFS - tego jeszcze nie znacie

Czy słyszeliście o VFS? Jest spora szansa, że jeszcze nie. Co to za sport i dlaczego jest tak wymagający - o tym w rozmowie z Moniką Sadowy-Naumienia opowiada Dariusz Filipowski lider "Fly Definition" - pierwszej polskiej i zarazem jednej z najlepszych na świecie drużyn specjalizujących się w VFS. 

  • Medalowy rok spadochronowy

Swoimi osiągnięciami sportowymi polscy lotnicy od lat starają się dowodzić, że gdyby nasi kibice porzucili piłkę nożną i skupili się na sportach lotniczych, dawno już bylibyśmy krajem narodowej dumy sportowej. W styczniowym PLAR przedstawiamy najnowszy dorobek naszych spadochroniarek i spadochroniarzy. 

  • Himalaje zdobyte!

Sebastian Kawa przez lata przyzwyczaił nas do tego, że odnosi sukces we wszystkich szybowcowych przedsięwzięciach, za które się zabiera, rozsławiając na świecie swoje lotnicze umiejętności i imię Polski. Wyjątkowo długo z Nepalu nie nadchodziły dobre wiadomości. W końcu nadeszła ta najważniejsza. Zobaczcie, jak wyglądała droga nad szczyty Himalajów. 

  • Latajcie - reszta jest niczym

Gdy przez zamknięte drzwi do wnętrza hangarów wciska się zimny wiatr - szybowniku, ruszaj w góry! W styczniowym Przeglądzie Bartłomiej Neroj składa relację z obozu żaglwo-falowego na Żarze: podczas dwóch turnusów piloci szybowcowi wykonali 2800 operacji lotniczych i wylatali 1167 godzin, a piloci holówek spędzili w powietrzu 66 godzin. Cel został osiągnięty! 

  • Na Słowację po medal - ME 2013

Reprezentanci Polski przywożą z najważniejszych zawodów międzynarodowych medale. Nie inaczej było na Mistrzostwach Europy w słowackiej Kamenicy, a już sam dolot na zawody przysporzył wielu wrażeń - pisze Agnieszka Odachowska, która wraz z Przmysławem Jurkiewiczem zdobyła złoto w klasie motolotni dwumiejscowych. 

A oprócz tego comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, wstępniak Nadredaktora poświęcony bezprecedensowemu lotowi Sebastiana Kawy oraz felieton Piotra Długiewicza o zmarnowanej okazji w zawodach z wiatrem. 

Zapraszamy do lektury! 
Redakcja PLAR 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony