Przejdź do treści
Źródło artykułu

Styczniowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Styczniowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W styczniowym numerze "Przeglądu Lotniczego" polecamy:

Texan już w Polsce
Tym razem z włoskim ultralekkim Texanem (nie mylić z historycznym Texanem) spotkaliśmy się na piotrkowskim lotnisku. W 2018 r. pierwsza maszyna tego typu została wpisana do ewidencji ULC. Krzysztof Krawcewicz miał okazję zapoznać się z nim nieco dokładniej z fotela pilota i dzieli się swoimi wrażeniami z lotu. Texana w jesiennych pejzażach sfotografował z powietrza Roman Peczka, konstrukcję przybliża Sławomir Kasjaniuk.

Małe jest piękne
Niedaleko Waterloo powstają ultralekkie śmigłowce Dynali H3. Belgowie produkują je i wysyłają na cały świat, mimo że sami nie mają swoich narodowych przepisów w tym zakresie. Wizyta w wytwórni nie mogła obyć się bez lotu nad pola słynnej bitwy. Reportaż z hal fabrycznych Dynali Helicopter Company i lotu na H3 autorstwa Krzysztofa Krawcewicza ze zdjęciami Romana Peczki.

Prawie jak myśliwiec
Popularny na zachodzie wśród kolekcjonerów Nanchang CJ-6 to skonstruowany pod koniec lat 50. w Chinach samolot szkolny, przypominający nieco budowanego tam na licencji CJ-5, czyli Jaka-18. W egzemplarzu latającym w Anglii właściciel, Bob Davy, dokonał szeregu modyfikacji, dzięki czemu Nanchang niemal dorównuje osiągami rasowym warbirdom. Zdjęcia Keith Wilson.

P-factor działa ukradkiem
Utrata kierunku na wznoszeniu jest często popełnianym błędem, nie tylko przez uczniów, ale i przez pilotów z jeszcze niewielkim doświadczeniem. To skąpo opisane w literaturze zjawisko analizuje instruktor Krzysztof Krawcewicz. Zrozumienie jego mechanizmu pozwala skutecznie na nie reagować.

Wieża mówi "VFR Spec"
Co robić gdy warunki są średnie albo trudne, a Wieża proponuje Wam "VFR Spec"? Wielu nie zastanawiając się akceptuje go. Czym jest taki lot, jakich umiejętności wymaga od pilota i czy musi się na niego zgodzić wyjaśnia Magdalena Rekść-Kopyłowicz, informatorka FIS.

Cessną nad Manhattan
Co robi pilot po przybyciu do USA? Wynajmuje Cessnę 172... Stany Zjednoczone to kraj bardzo przyjazny General Aviation. Lot nad Manhattanem z "obowiązkowym" kółkiem nad Statuą Wolności nie jest marzeniem nierealnym, o czym przekonują swoimi zdjęciami Mikołaj Tetzlaff, Łukasz Łapiński i Aleksandra Łapińska.

Złoty rok balonowy
Balonowy sezon 2018 był bardzo udany dla polskich zawodników. Przysłowiową wisienką na torcie było zdobycie Pucharu Gordona Bennetta przez Mateusza Rękasa i Jacka Bogdańskiego, za którą kryje się cały szereg innych sukcesów naszych zawodników, o czym pisze Ewa Daszewska.

Ogień nad Chinami
W chińskim Zhengzhou odbyły się pokazy lotnicze, w których występowały zespoły akrobacyjne, także i te wykorzystujące efekty świetlne i pirotechnikę. Przed telewizorami obejrzało je ponad 2 mld widzów! Fotorelację z tej imprezy specjalnie dla PLAR przygotował nasz brytyjski współpracownik Keith Wilson.

Drony w pobliżu lotnisk
Operatorzy dronów muszą znać opisane w prawie reguły korzystania z przestrzeni powietrznej. Ze świadomością prawną tych osób bywa różnie. Nieznajomość przepisów nie chroni przed konsekwencjami ich naruszania. Jak zgodnie z obowiązującymi przepisami i bezpiecznie latać dronami wyjaśnia radca prawny Paweł Szarama.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o lataniu po kręgu z GPS-em; felietony: kapitana Jarosława Czaplickiego, tym razem na gościnnych występach w GA... oraz Piotra Długiewicza o właśnie wchodzącym na rynek Cirrusie Vision Jet drugiej generacji.

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony