Przejdź do treści
Źródło artykułu

Styczniowy Przegląd Lotniczy już dostępny

Styczniowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych, a w nim m.in.:

Pioneer 400 – z rodziną na... Rotaksie
Czteromiejscówka z chowanym podwoziem, która lata z prędkością 150 węzłów, a przy tym mało pali, bo pod maską nie ma zachłannego Lycominga czy Continentala, a akceptującego benzynę samochodową, oszczędnego Rotaksa z turbiną – oto Alpi Aviation Pioneer 400 Quattrocento. „Czterysetka” to bardzo dobrze zaprojektowany i znakomicie wykonany samolot, który ma jeszcze parę innych niezwykłych cech – o wszystkich przeczytacie w najnowszym numerze PLAR.

Autorotacja samolotu
Stany lotu związane z autorotacją to dla wielu pilotów terra incognita. Jednak znajomość fizyki tego zjawiska pomoże uchronić się przed znalezieniem się w sytuacji bez wyjścia – pisze Krzysztof Krawcewicz i wyjaśnia, jak zachowuje się samolot doprowadzony do podkrytycznych kątów natarcia oraz co dzieję się z nim w przypadku zakłócenia symetrii lotu.

Co nas czeka w 2013? – zmiany w FIR Warszawa
W styczniowym Przeglądzie Andrzej Rutkowski przedstawia zmiany, jakie PAŻP planuje na rok 2013. Warto o nich wiedzieć zawczasu, planując nowy sezon!

Midget Mustang – spełnione marzenie

Prawdziwe myśliwce P-51 Mustang osiągają na aukcjach ceny milionów dolarów, jednak za znacznie przystępniejszą kwotę można stać się posiadaczem miniaturowej repliki słynnego warbirda. Przy zgoła niepozornych rozmiarach, Midget Mustang jest szybki, zwrotny i... narowisty, jak na dzikiego konia przystało! Swoje doświadczenia z tą rasową konstrukcją opisuje w styczniowym Przeglądzie Paweł Dubowicz.

DH.2 bez dawnej wiedzy – nie poleci
Od I Wojny Światowej dzieli nas prawie sto lat historii lotnictwa. Ówczesne samoloty można zobaczyć najwyżej w muzeach – chyba, żeby zbudować replikę! W taki właśnie sposób w powietrze wrócił niezwykły Airco DH.2, myśliwiec z czasów, w których lotnictwo dopiero zyskiwało znaczenie bojowe. Okazało się jednak, że aby chciał latać, potrzebny był... oryginalny podręcznik regulacji linek, wydany w 1916 r... Więcej o tej oryginalnej maszynie pisze w najnowszym PLAR Jacek Mainka.

Więcej standardów – mniej zagrożeń

O zmianach w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego rozmawiamy z nowym Wiceprezesem ULC ds. Standardów Lotniczych Piotrem Kasprzykiem, znanym Czytelnikom PLAR z artykułów o tematyce prawnej związanej z lotnictwem.

W co się bawić śmigłowcem (2) – Latanie precyzyjne i slalom
Konkurencje rozgrywane podczas zawodów śmigłowcowych należą do najbardziej spektakularnych we wszystkich sportach lotniczych. Na czym polegają?  W styczniowym PLAR kontynuujemy temat, rozpoczęty w poprzednim numerze, w którym opisaliśmy konkurencję o nazwie Fender Rigging. Tym razem postaramy się przybliżyć Wam zasady, na jakich przeprowadzane są śmigłowcowe konkurencje latania precyzyjnego i slalomu, opisane w Regulaminie FAI.

Magni Gyro Orion
Orion to należąca do nowej generacji wiatrakowców konstrukcja znanej firmy Magni Gyro. Czym wyróżnia się nowy model i jak się tym lata, pisze w PLAR 1/2013 Jerzy Grabowski.

Żaglofalowa jesień 2012
Jesień i koniec sezonu termicznego bynajmniej nie musi skłaniać szybowników do zapadnięcia w sen zimowy – zaczyna się sezon falowy, czas niepowtarzalnych szybowcowych uniesień! Na dowód – fotoreportaż przygotowany przez Przewodniczącego Sekcji Szybowcowej Aeroklubu Zagłębia Miedziowego Darka „AirDaro” Deptułę.

Loty falowe – o czym pamiętać
Latanie na fali to niesamowita frajda, jednak niesie ze sobą szereg potencjalnych niebezpieczeństw. O ile z reguły pamiętamy o tych oczywistych – braku tlenu czy mrozie – to, sądząc po zgłoszeniu do zespołu Latajmy Bezpiecznie, zdarza się zapominać o uzyskaniu zezwolenia kontroli ruchu lotniczego czy czasie aktywności stref lotów falowych. Jak takich błędów uniknąć i nie narazić się na odpowiedzialność karną, nie mówiąc już o tragicznej w skutkach kolizji? O tym przeczytacie na łamach PLAR 1/2013.

Grudzień w balonie
Rozegrane już po raz czternasty Ogólnopolskie Zawody Balonowe w Kępnie, zorganizowane na zakończenie sezonu 2012, były bardzo udane. Łaskawa aura – słońce, dobra widzialność
i lekki zachodni wiatr –  sprzyjała pilotom, umożliwiając sportową rywalizację, a balony w jesiennym krajobrazie wyglądały przepięknie.

Rejs Dreamlinerem – wrażenia pasażera
Czasem celem lotu nie jest to, dokąd się udajemy, lecz to, czym lecimy... Właśnie tak było podczas pierwszego rozkładowego lotu polskiego Dreamlinera, który relacjonuje jeden z jego uczestników – nasz Czytelnik, Jakub Zadło.

Jak zdobyć srebro... – Mikrolotowe MŚ 2012
Rok 2012 obfitował w sukcesy i medale polskich pilotów na arenie międzynarodowej. W sporcie mikrolotowym, mimo chaosu organizacyjnego, polska reprezentacja nie tylko zdołała dojechać na Mistrzostwa Świata w Hiszpanii, ale i zdobyła Wicemistrzostwo. W najnowszym Przeglądzie relacja zdobywczyni srebra, Dominiki Jurkiewicz.

O centymetry od medalu – Spadochronowe MŚ 2012

Na przełomie listopada i grudnia 2012 r. w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie) rozegrano zawody spadochronowe najwyższej rangi – tzw. Mundial Spadochronowy. Nie zabrakło tam reprezentantów Polski. Nasze Panie skakały świetnie, a co i dlaczego z tego wynikło – w relacji Lidii Kosk na łamach PLAR.

A także comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Krzysztofa Krawcewicza o konsekwencjach lekceważenia wiedzy i felieton Piotra Długiewicza o lotniach-biznesmenach.

Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony