Sierpniowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży
Sierpniowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W sierpniowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy:
Następca Jet Rangera
Tym modelem amerykański producent chce odzyskać pozycję lidera w klasie śmigłowców jednosilnikowych, gdzie – po eliminacji EC120 – prym wiedzie turbinowy Robinson R66. Nowy Bell 505 już stał się rynkowym przebojem – rok po certyfikacji przez FAA do klientów dostarczono setny egzemplarz, dwa takie śmigłowce latają w Polsce. Historię i konstrukcję Jet Rangera X przedstawia Sławomir Kasjaniuk, instruktor Halina Kubacki, która spośród polskich pilotów zebrała już na nim najwięcej doświadczenia, ocenia maszynę z punktu widzenia pilota; sesja w powietrzu Andrzej Rutkowski.
White Red Hatz
Ten samolot to prawdziwa gwiazda – nie tylko ze względu na silnik. Zbudowany od podstaw w Rzeszowie Hatz Classic napędzany jest australijską gwiazdową jednostką Rotec R3600. Samolot powstał na podstawie zakupionych w USA planów i jest wzorowany na dwupłatach z lat 30. Od niedawna możemy oglądać go podczas krajowych pokazów. Latanie nim to wielka przyjemność, o czym przekonują Wojciech Hajdukiewicz – pilot i właściciel oraz Kamil Winek, który piękno klasycznej konstrukcji uchwycił na zdjęciach.
Wieczna młodość
Kanadyjskie Chipmunki w wielu krajach – w tym w Polsce, za sprawą egzemplarza z kolekcji Jacka Mainki – są cenionymi latającymi zabytkami. Ale w Portugalskich Siłach Powietrznych te samoloty są wciąż w służbie! W mieszczącej się niedaleko Lizbony lotniczej akademii sześć DHC-1 używanych jest do szkolenia selekcyjnego i podstawowego przyszłych pilotów wojskowych. Samoloty przeszły modyfikację, m.in. otrzymały mocniejsze, 180-konne silniki Lycoming. O wiecznie młodych Chipmunkach piszą nasi korespondenci Stefan Degraef i Edwin Borremans.
Kiedy woda w paliwie jest groźna
Zawarta w paliwie woda była przyczyną co najmniej dwóch zdarzeń lotniczych, do których doszło w Polsce w ostatnich tygodniach. Co ciekawe, woda w paliwie występuje niemal zawsze, ale w różnych postaciach i nie wszystkie powodują zakłócenie bądź nawet przerwanie pracy silnika. Jaka postać jest groźna i dlaczego, w jaki sposób woda dostaje się do paliwa, jak ją skutecznie usunąć – tego wszystkiego dowiecie się z artykułu, powstałego w oparciu o sprawdzony biuletyn bezpieczeństwa FSM, wydawany przez niemiecki nadzór lotniczy.
Szlak przetarty
Dzięki nowym przepisom w Polsce jest już możliwe szkolenie od podstaw na śmigłowcach ultralekkich, zakończone uzyskaniem wpisywanego do świadectwa kwalifikacji uprawnienia UHP. W przypadku osób nie posiadających żadnej praktyki na śmigłowcach, program szkolenia przewiduje 60 godzin teorii i 28 godzin w powietrzu. Piloci z pewnym doświadczeniem mogą liczyć na tryb indywidualny. Krzysztof Krawcewicz rozmawia z Mirosławem Zalewskim, który jako pierwszy w Polsce ukończył takie szkolenie, realizowane na opisanym przez nas w PLAR 5/2018 śmigłowcu ultralekkim Dynali H3.
Odnaleźć i pomóc
Gdy po 30 minutach od przewidzianego planem lotu lądowania załoga nie przekaże informacji, że to lądowanie się odbyło – do akcji wkracza ARCC. To utworzony niedawno w PAŻP Cywilno-Wojskowy Ośrodek Koordynacji Poszukiwania i Ratownictwa Lotniczego, koordynujący działania służb ratowniczych różnych resortów. Dzięki współpracy służb wojskowych i cywilnych, zwiększono skuteczność akcji poszukiwawczych i ratowniczych. O zadaniach i funkcjonowaniu ARCC pisze kierownik ośrodka Norbert Piorun.
RMZ – gdy kontrolerzy kończą służbę...
W maju br. w AIP Polska zostały opublikowane nowe strefy obowiązkowej łączności radiowej RMZ (Radio Mandatory communication Zone), obowiązujące w granicach wyłączanych czasowo stref lotnisk kontrolowanych. O nowych strefach RMZ i zasadach w nich obowiązujących pisze Magdalena Rekść-Kopyłowicz, informator FIS Gdańsk.
Pokazy a przepisy
Tematykę pokazów lotniczych reguluje w pierwszej kolejności ustawa Prawo lotnicze, ale najwięcej szczegółowych wymagań dotyczących organizacji pokazów znajdziemy w rozporządzeniach. Specjalizujący się w tematyce lotniczej radca prawny Paweł Szarama podpowiada organizatorom pokazów, gdzie szukać wytycznych oraz interpretuje obowiązujące obecnie przepisy. Z tekstu dowiemy się m.in., jakie obowiązki spoczywają na organizatorze i innych osobach funkcyjnych, czym różnią się pokazy duże od małych oraz jak wyznaczać linie pokazu.
Radiostacja NC-55A
Radiostacja NC-55A sopockiej firmy Navcomm to nowość na polskim rynku. Wraz z wyposażeniem, radiostacja z obowiązującą obecnie separacją międzykanałową 8,33 kHz dysponuje dużą liczbą opcji, takich jak możliwość podłączenia dwóch zestawów słuchawkowych, VOR, intercom, Bluetooth. Po przeczytaniu recenzji NC-55A lotnicy z pewnością docenią korzyści płynące z posiadania takiego urządzenia, które może też przejąć funkcję radiostacji pokładowej. Dostępna w naszym sklepie.
Stanisław Michalczuk (1936-2018)
14 lipca 2018 r. odszedł Stanisław Michalczuk, doświadczony pilot i instruktor szybowcowy i samolotowy. W PLL LOT był kapitanem na samolotach An-24 i Tu-134 (na którym z radzieckim instruktorem wykonywał korkociąg). Przyczynił się do powstania replik RWD-5 oraz RWD-13. Do ostatnich chwil życia aktywnie działał w środowisku seniorów lotnictwa. Zmarłego wspomina Andrzej Doroszewicz.
Lotnicza Majówka po iławsku
Druga udana Lotnicza Majówka w Iławie to dowód na to, że atrakcyjne dla publiczności pokazy mogą odbywać się nawet w miejscowości nie posiadającej ani własnego lotniska, ani lotniczych tradycji. Dzięki sprawności i zapałowi organizatorów, w tym roku nad wodami Jezioraka pojawiły się m.in. MiG-29 z Malborka, Jak-3U, najprawdziwszy Spitfire oraz aż trzy zespoły akrobacyjne i Super Petrel – prawdopodobnie pierwszy wodnosamolot w Iławie… Relacja Miłosza Rusieckiego.
Śmigłowce do wielu zadań
W ramach cyklu publikacji na 100-Lecie Lotnictwa Wojskowego w tym numerze prezentujemy śmigłowce Mi-8 i Mi-17. To bardzo udane konstrukcje, które – mimo swojego wieku – wciąż doskonale sobie radzą z zadaniami w powietrzu (czas jednak najwyższy dać im odpocząć na zasłużonej emeryturze i zastąpić nowszymi maszynami). Do tego świetnie prezentują się na zdjęciach. Filip Modrzejewski sfotografował Mi-8 w towarzystwie W-3 podczas sesji air-to-air nad Warszawą, a Mi-17 w pięknej scenerii Tatr podczas szkolenia górskiego wraz z Mi-24.
Dark Falcon. Moc przybędzie z Belgii
Belgijski F-16 z zespołu Dark Falcon z pilotem pokazowym Sr Cpt. Stefanem Darte za sterami będzie jednym z uczestników tegorocznej edycji Air Show w Radomiu. Trzeba przyznać, że nawiązujący do „Gwiezdnych Wojen” schemat malowania samolotu jest niezwykle atrakcyjny, a podczas wizyty w Polsce na jego stateczniku pojawi się biało-czerwona flaga. Filip Modrzejewski, który miał okazję obserwować trening kapitana Darte zapowiada, że pokaz na pewno przypadnie publiczności do gustu. Naszym Czytelnikom zapewne spodobają się także zdjęcia tego niezwykłego F-16, wykonane gdzieś nad Belgią...
A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, kalendarium najważniejszych imprez lotniczych, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego, który zastanawia się, czy dwa filmy przybliżające dokonania Dywizjonu 303, które w sierpniu wchodzą na ekrany kin, wzbudzą we współczesnej młodzieży podobne motywacje jak słynna książka Arkadego Fiedlera przed laty; felietony: Piotra Długiewicza o realnych i wyimaginowanych niebezpieczeństwach czyhających na pilotów latających w upalne dni oraz kapitana Jarosława Czaplickiego o tym, jak powinno się szkolić w Polsce pilotów, aby stwierdzenie „są najlepsi na świecie” nie było jedynie sloganem.
Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR
Komentarze