Październikowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Przegląd Lotniczy 10/2018

Październikowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W październikowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy:

Xeeleex – francuski z polską duszą
Nowy wiatrakowiec francuskiej firmy DTA jest już w Polsce. Dwumiejscowy Xeeleex znad Wisły różni się jednak od oryginału z doliny Rodanu: dzięki tuningowi m.in. silnika i wirnika posiada lepsze osiągi, zapewnia także wyższy komfort załodze. Sławomir Kasjaniuk przybliża tę konstrukcję oraz przeprowadzone w Polsce modyfikacje, zdjęcia air-to-air Roman Peczka.

Catalina na Mazurach
Gwiazdą jubileuszowej, dwudziestej edycji Mazury AirShow była legendarna amfibia Catalina, która – po raz pierwszy w Polsce – wodowała na jeziorze Niegocin. Historię amfibii, w tym wyprodukowanego w 1943 r. egzemplarza, który w sierpniu odwiedził Mazury, przedstawia Michał Prokurat. Na zdjęciach Catalina w locie i od środka. 

Jak w 1920…
W inscenizacji historycznej, poświęconej wyzwoleniu Mińska Mazowieckiego z rąk bolszewików w 1920 r. wzięły udział dwie latające repliki: Nieuport 11 i 17. Z Podkarpacia, gdzie zostały zbudowane, przylecieli nimi Krzysztof Cwynar i Waldemar Mazera. Tekst i zdjęcia Kamil Winek.

Rady na jesień
Jesienne latanie oferuje nam niezapomniane widoki. Nie możemy jednak zapomnieć o jesiennych praktykach eksploatacyjnych. W pełnym praktycznych porad artykule instruktora pilota Krzysztofa Krawcewicza zwracamy uwagę na kluczowe aspekty użytkowania samolotu w warunkach obniżonych temperatur, m.in. podgrzew gaźnika.

Jak przetrwać Anakondę
Wojskowe ćwiczenia lotnicze zajmują znaczą część przestrzeni powietrznej. A właśnie zbliża się największe – „Anakonda 2018”. Informator FIS Magdalena Rekść-Kopyłowicz wyjaśnia pilotom GA, gdzie szukać informacji o elementach przestrzeni, które będziemy musieli ominąć i jak zaplanować bezpieczny lot, nie kolidujący z ruchem wojskowym.

Mistrzostwa świata nad Wielkopolską i Bohemią
Tegoroczne mistrzostwa świata zostały podzielone i piloci rywalizowali w poszczególnych klasach w Ostrowie Wielkopolskim i czeskim Hosinie. Nasz najbardziej utytułowany szybownik Sebastian Kawa wystartował w obu zawodach, i z obu wrócił z tytułem mistrza świata. By pokonać pilnujących go rywali, musiał użyć podstępu… Barwna relacja Tomasza Kawy.

Co dalej z Lesznem?
Po wielu latach sporów i nieporozumień Aeroklub Polski i miasto Leszno wypracowały kompromis w sprawie lotniska w Lesznie. Prezes Centralnej Szkoły Szybowcowej AP w Lesznie Adam Paska przedstawia aktualną sytuację oraz koncepcję dalszego funkcjonowania Szkoły i lotniska. Czy wyjdą na prostą?

Deszczowy show
W roku stulecia polskiego lotnictwa pokazy AirShow Radom miały być jego wielkim świętem. W relacji z imprezy Jarosław Dobrzyński zastanawia się, czy organizatorom udało się godnie uczcić ten jubileusz. Warte odnotowania jest z pewnością samodzielne kołowanie wyremontowanego PZL P.11c, należącego do Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Nadmorskie pokazy
Gdynia Aerobaltic to pokazy wyjątkowe. Nie dość, że trwały od piątku do niedzieli, nie wyłączając godzin nocnych, to odbywały się w dwóch lokalizacjach: nad plażą miejską w Gdyni oraz na lotnisku Gdynia-Kosakowo. Nic dziwnego, że odwiedziło je 300.000 osób. Fotorelacja Filipa Modrzejewskiego.

Wielozadaniowy W-3
W cyklu artykułów na 100-lecie Lotnictwa Wojskowego przedstawiamy W-3, produkowany w Świdniku śmigłowiec wielozadaniowy, który służy m.in. do transportu VIP-ów, wsparcia bojowego oraz poszukiwania i ratownictwa na lądzie i morzu. Filip Modrzejewski fotografował W-3 w sesji air-to-air m.in. nad Warszawą i Morzem Bałtyckim, wziął też udział w ćwiczeniach CSAR.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o lataniu jako kwintesencji lotnictwa, felietony: Piotra Długiewicza o potrzebie wykonywania ćwiczeń w locie na niskich prędkościach oraz kapitana Jarosława Czaplickiego o tym, że „pogoda względną jest” i co z tego wynika dla pilotów.

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

Źródło: PLAR
comments powered by Disqus