Najnowszy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

PLAR 02/2019, fot. PLAR

Lutowy egzemplarz Przeglądu Lotniczego dostępny już jest w e-kiosku, a wkrótce będzie u prenumeratorów i w salonach prasowych.

W najnowszym numerze polecamy:

Rejestr statków powietrznych 2019
Czy 2018 rok przyniósł dalszy wzrost liczby statków powietrznych ze znakiem polskiej przynależności państwowej? Z analizy Jerzego Liwińskiego dowiecie się, jakie i ile statków powietrznych lata na polskim niebie, jakich zmian dokonano w rejestrze statków powietrznych i ewidencji w ciągu ubiegłego roku. Autor zwraca też uwagę na najciekawsze sprzętowe nowości.

Dynamic z wyższej półki
Słowacki WT-9 Dynamic to popularny także w Polsce ultralajt. Nasz korespondent Dave Unwin testując go przed dekadą wyrażał się o nim w superlatywach. Tym razem zasiadł za sterami cięższej 600-kg wersji, certyfikowanej przez EASA w klasie CS-LSA. Czy jego wrażenia z lotu będą podobne? Na pewno nie zmieniło się jedno: „wygląda doskonale”, co zobaczymy na zdjęciach Keitha Wilsona. 

Nowe życie w cywilu
TS-11 Iskra o znakach SP-YBC to obecnie jedyny tego typu samolot w Europie, utrzymywany w stanie lotnym. O jego wojskowej przeszłości świadczy malowanie oraz widniejący na kadłubie numer „1214”. W artykule Filipa Modrzejewskiego, opatrzonym jego zdjęciami air-to-air, przedstawiamy historię egzemplarza przywróconego do latania staraniem Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła, która w kwestii eks-wojskowych odrzutowców nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa…

Gdy maska zasłoni widok

W ostatnim numerze instr. pil. Krzysztof Krawcewicz opisywał wpływ mało znanego czynnika p-factor na utratę kierunku podczas startu i tłumaczył, jak temu przeciwdziałać. Ale p-factor może też zepsuć lądowanie, nawet przy wietrze w osi, o czym dowiecie się z drugiej części artykułu. Autor podpowiada, co robić i jak lądować, by na dobiegu samolot nie toczył się ku krawędzi pasa.

Planowanie na ekranie

Planując lot coraz częściej korzystamy z Internetu. Od grudnia 2018 r. dostępne są, przedstawione w postaci interaktywnej mapy, plany użytkowania przestrzeni powietrznej AUP, NEXT AUP oraz UUP.  Andrzej Kurek przypomina, co oznaczają te skróty i wyjaśnia, jak posługiwać się udostępnionymi przez PAŻP narzędziami i mapami i do czego możemy je wykorzystać.

X2 Black
W grudniu 2018 r. do ewidencji został wpisany 54. już wiatrakowiec. Był to  ultralekki Xenon w wyjątkowej wersji X2 Black. Przekazanie nowego statku powietrznego klientowi uwiecznił na zdjęciach Roman Peczka. Przy okazji porozmawiał z producentem i z nowym właścicielem, dowiadując się paru ciekawostek... 

Unikat

Testowany przez Dave’a Unwina pochodzący z początku lat 30. dwupłat Blackburn B2 to prawdziwy unikat: nie dość że pełen konstrukcyjnych ciekawostek, jak odkryta kabina z siedzeniami obok siebie, jest do tego jedynym zachowanym egzemplarzem tego typu, ale zbudowano je w bardzo małej liczbie. Przed testami w powietrzu odbyła się obowiązkowa sesja foto – zdjęcia wykonał Darren Harbar.

Życie to przygoda...

...a taką przygodą może być poznawanie południowych skrajów Czarnego Lądu z kabiny motolotni czy ultralajta. Bogdan Strzelecki opisuje wyprawę z grupą przyjaciół do Republiki Południowej Afryki. W ilustrowanym licznymi zdjęciami tekście znajdziemy opisy kolejnych etapów lotu, urzekające opisy egzotycznej afrykańskiej przyrody oraz szereg praktycznych wskazówek.

A oprócz tego:

Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, kalendarium najważniejszych imprez lotniczych, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o tym, że latanie to najlepszy środek na wszystkie zmartwienia; felietony: Piotra Długiewicza o konsekwencjach Brexitu dla pilotów i lotnictwa oraz kapitana Jarosława Czaplickiego o nie zawsze oświetlonych pasach saharyjskich lotnisk.

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR
 

Źródło: PLAR
comments powered by Disqus