Kwietniowy Przegląd Lotniczy dostępny w salonach prasowych
Kwietniowy numer jedynego polskiego miesięcznika general aviation, ukazującego się CO MIESIĄC, już w e-kiosku, w skrzynkach prenumeratorów, w salonach prasowych i kioskach. W numerze polecamy:
P 2008 JC - nowa jakość szkolenia
P2008 JC to nowa, certyfikowana w październiku 2013 wg przepisów europejskich CS-VLA wersja rozwojowa Tecnama P2008, latającego w amerykańskiej kategorii LSA. Stworzony do szkolenia podstawowego pilotów samolot trafił już m.in. do Aeroklubu Air France. Wśród pierwszych odbiorców w Europie znalazła się rzeszowska szkoła pilotażu Air Res, gdzie rozpoczęto właśnie eksploatację egzemplarzy o numerach fabrycznych 11 i 12. Lataliśmy nimi i rozmawialiśmy ze szkolącymi na nich instruktorami - relacja w najnowszym numerze PLAR.
Za rączkę i do samolotu - czyli dobre rady dla ucznia-pilota
Skończyłeś kurs teoretyczny, czekasz na rozpoczęcie latania, wiele sobie obiecujesz... Krzysztof Krawcewicz zamieszcza kilka porad, które mogą Cię uchronić przed zawodem, pomóc Ci najlepiej wykorzystać szkolenie podstawowe i nie zmarnować wielkiej życiowej szansy zostania dobrym pilotem.
Selfbriefing - 10 minut dla bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo latania zależy od nas samych, bo w końcu - zwłaszcza w lotach w przestrzeni niekontrolowanej - to dowódca statku powietrznego jest za wszystko odpowiedzialny. Dlatego zanim wyruszysz w powietrze, zastanów się dwa razy, czy aby na pewno zrobiłeś porządny selfbriefing - radzi Andrzej Rutkowski.
Lot ku ziemi - analiza wypadku
Przyczyną wypadku pod Ratajami, który Michał Setlak analizuje w tym numerze, była nietypowa awaria, która odebrała pilotowi wszelkie szanse na pomyślne lądowanie. Jednak i ta historia niesie ze sobą wnioski, które mogą kiedyś kogoś ocalić - warto się z nimi zapoznać.
Pora na IR - Podejście nieprecyzyjne
W kolejnej części cyklu instruktor Dominik Punda przystępuje do omówienia tego, co w szkoleniu IFR najtrudniejsze - podejścia nieprecyzyjnego, czyli takiego, w którym pilot sam rozlicza wysokość. Wbrew pozorom, podejścia takie wymagają dużo większego podziału uwagi i umiejętności niż "standardowy ILS".
Stearman w Warszawie
Roman Peczka przedstawia klasyka gatunku - samolot Boeing Stearman, kiedyś wykorzystywany do podstawowego szkolenia pilotów wojskowych. Opisywany egzemplarz, który zszedł z linii produkcyjnej 12.03.1941 r., jesienią ubiegłego roku znalazł nowych właścicieli w Polsce. Spodziewamy się, że w tym roku będzie go można podziwiać na wielu polskich lotniskach.
ATR od środka
Będąc w zakładach Airbusa na Okęciu, Michał Setlak przypadkiem stał się świadkiem ostatnich chwil wycofanego z eksploatacji pasażerskiego ATR72. Skorzystajmy z tej rzadkiej okazji i zobaczmy, jak wygląda klasyczna metalowa konstrukcja od środka!
Steen Skybolt
Pamiętacie Skybolta? Swego czasu taki samolot sprowadził do Polski niezapomniany Marek Szufa, opisywaliśmy go w PLAR 10/2008. Ponieważ w przypadku tego rodzaju konstrukcji, budowanych z planów, nie ma dwóch identycznych egzemplarzy, przyjrzymy się innemu Skyboltowi - akrobacja w odkrytej kabinie to jest to!
Na R-66 w tropikach
Andrzej Witkowicz zabiera Was na lot na pokładzie Robinsona R-66 nad Mikronezją, jednym z najwilgotniejszych miejsc na świecie, gdzie na każdym kroku można natknąć się na świadectwa II Wojny Światowej. Co ciekawe, głównym celem wyprawy było... wylaszowanie się na R66, czego niestety wciąż nie można zrobić w Polsce...
Gdy zawód i hobby to jedno
Krzysztof Krawcewicz rozmawia z Janem Borowskim, którego firma JB Investments, czołowy polski importer sprzętu lotniczego, obchodzi 20 lecie działalności, podczas której wprowadziła na polskie niebo ponad 100 nowych samolotów i śmigłowców.
Nowe zasady pomocy publicznej
Roman Peczka przedstawia nowe zasady udzielania pomocy publicznej dla regionalnych portów lotniczych, które Komisja Europejska właśnie wprowadza w życie.
Błędy Biniendy
Od czterech lat grupa "ekspertów" skupionych wokół posła PiS Antoniego Macierewicza przerażająco skutecznie wciska Polakom lotnicze herezje. Rok temu zdemaskowaliśmy znaczną ich część, ale pojawiły się kolejne. W kwietniowym Przeglądzie Lotniczym Pokazujemy, że łatwo można się z nimi rozprawić, prezentując łatwe do sprawdzenia fakty i jako pierwsi publikujemy rysunek konstrukcyjny skrzydła Tu-154 w miejscu uderzenia w brzozę.
A oprócz tego, jak co miesiąc, porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego i felieton Piotra Długiewicza.
Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR
Komentarze