Przejdź do treści
Lotnisko Chopina (fot. D. Kłosiński)
Źródło artykułu

Raport wstępny PKBWL dotyczący kolizji samolotów A320 i Saab 340 na EPWA

10 października, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, opublikowała raport wstępny nr 2500/16 dotyczący kolizji samolotów A320 linii Aeroflot oraz Saab 340 należącego do Sprint Air. Do zdarzenia doszło 18 września na płycie lotniska Okęcie w Warszawie (EPWA).

Przebieg i okoliczności zdarzenia:


Podczas kołowania do startu samolotu A320 w wyniku uderzenia lewym skrzydłem doszło do uszkodzenia statecznika pionowego samolotu Saab 340.

Po analizie posiadanych zapisów korespondencji radiowej pomiędzy: kontrolerem ruchu lotniczego, załogą samolotu A320, koordynatorem ruchu naziemnego, zapisami monitoringu kamer CCVT oraz dokumentacji fotograficznej oznakowania lotniska stwierdzono, że:

  • Oznakowanie poziome i pionowe pola manewrowego lotniska było prawidłowe.
  • Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na przebieg zdarzenia.
  • Kontroler TWR (krl TWR) przekazał prawidłowo i właściwymi drogami kołowania (DK) zezwolenie na kołowanie dla załogi samolotu A320.
  • Załoga samolotu A320 prawidłowo potwierdziła otrzymane od krl TWR zezwolenie na kołowanie.
  • Załoga samolotu A320 ponownie nawiązała łączność (bez podania znaku wywoławczego – callsign) z krl TWR powtarzając treść zezwolenia, które otrzymała załoga innego samolotu. Krl TWR jeszcze raz powtórzył prawidłowo zezwolenie na kołowanie dla załogi samolotu A320.
  • Załoga samolotu A320, pomimo prawidłowo potwierdzonego zezwolenia na kołowanie do drogi startowej 15, wykonała zakręt w niewłaściwą DK (w „W” zamiast „U”), której szerokość nie zapewniała bezpiecznego przemieszczania się samolotu o takiej rozpiętości jaką ma A320.
  • W wyniku dalszego przemieszczania się samolotu A320 DK „W” nastąpiło uderzenie końcówką lewego skrzydła w prawidłowo zaparkowany samolot Saab 340 i uszkodzenia jego statecznika pionowego.

Po wstępnej analizie przebiegu zdarzenia uznano, że do zderzenia doprowadziła błędna decyzja załogi A320 o kołowaniu niewłaściwą DK. Stwierdzono, że bez analizy zapisów rejestratorów CVR/FDR, oświadczeń pilotów, weryfikacji dokumentacji operacyjnej i osobistej pilotów oraz dotyczącej czasu pracy załogi, która znajduje się na terenie Federacji Rosyjskiej, nie można określić przyczyny podjęcia takiej decyzji przez załogę samolotu A320.

Biorąc pod uwagę, że:

  • samolot Saab 340 był prawidłowo zaparkowany,
  • działania krl TWR było prawidłowe,
  • oznakowanie poziome i pionowe pola manewrowego lotniska było prawidłowe,
  • ww. dokumentacja i rejestratory są w posiadaniu strony rosyjskiej,
  • zdarzenie było wynikiem nieprawidłowego działania załogi A320,

Komisja stwierdziła, że właściwym podmiotem do badania dalszych okoliczności i przebiegu zdarzenia, w szczególności dotyczących współpracy załogi i stosowania procedur operacyjnych jest strona rosyjska.

W związku z powyższym oraz ze względu na brak osób poszkodowanych fizycznie, została dokonana zmiana kwalifikacji zdarzenia z „Poważnego incydentu” na „Incydent” i przekazano dalsze badanie stronie rosyjskiej pod nadzorem PKBWL.

Aktualnie Komisja otrzymała potwierdzenie o wszczęciu badania przez stronę rosyjską i oczekuje na informacje dotyczące badania.

Po otrzymaniu wyżej wymienionych informacji od strony rosyjskiej Komisja zakończy badanie i opublikuje „Informację o zdarzeniu [raport].


Przyczyna zdarzenia lotniczego:

Na tym etapie badania - nie ustalono


Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa:

Komisja na tym etapie badania nie sformułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.


Raport wstępny 2500/16

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony