Raport wstępny PKBWL dot. incydentu samolotu RV-10 na lotnisku Warszawa-Babice
18 sierpnia, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, opublikowała raport wstępny z incydentu z udziałem samolotu RV-10 SP-YZT, do którego doszło 30.07.2014 r. na lotnisku Warszawa-Babice. W wyniku incydentu samolot został poważnie uszkodzony. Pilot i pasażer nie odnieśli obrażeń.
W raporcie 1230/14 czytamy:
"Historia i okoliczności:
Samolot kołował po betonowej drodze dojazdowej. W trakcie tego kołowania pilot zauważył zapowietrzenie hamulca prawego koła. Zamierzał zatrzymać się, żeby sprawdzić, co się stało. Jednak, zanim to zrobił, po przekołowaniu ok. 2.200m, nastąpił pożar prawego podwozia, co doprowadziło do całkowitego spalenia owiewki koła, opalenia opony, spalenia zewnętrznej strony owiewki goleni, deformacji klapy oraz opalenia farby i deformacji dolnego pokrycia skrzydła. W momencie zdarzenia temperatura powietrza wynosiła ponad 30°C a samolot przed kołowaniem stał na zewnątrz ok. pół godziny. Samolot był zatankowany do pełna.
Analiza:
W trakcie kołowania wyciekła odpowietrzeniem zbiornika porcja paliwa. Paliwo to przemieszczone strugami powietrza dostało się na owiewkę goleni, po której wciekło pod owiewkę koła. Po owiewką koła paliwo odparowało (wysoka temperatura zewnętrzna i temperatura od hamulców), gdzie, po przekroczeniu temperatury zapłonu, zapaliło się. Dla wykluczenia innego miejsca w tym rejonie, z którego mogłoby wydostawać się paliwo, w trakcie badania sprawdzono szczelność instalacji paliwowej w rejonie skrzydło - kadłub oraz szczelność zaworu drenażowego zbiornika paliwowego. Nie znaleziono nieszczelności. Na obecnym etapie badania nie stwierdzono wpływu zapowietrzonych hamulców na przebieg zdarzenia (w sensie technicznym)."
Wydane zalecenia profilaktyczne:
Nie wydano zaleceń profilaktycznych.
Proponowane zalecenia profilaktyczne:
Nie zaproponowano zaleceń profilaktycznych.
Raport wstępny 1230/14
Załącznik do raportu wstępnego 1230/14
Komentarze