Raport wstępny PKBWL dot. incydentu samolotu Cessna 182M ze skoczkami na pokładzie

Cessna 182M G-AXNX (fot. airport-data.com)

18 lipca, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, opublikowała raport wstępny z poważnego incydentu z udziałem samolotu Cessna 182M G-AXNX, do którego doszło 13.07.2014 r. na lotnisku w Elblągu (EPEL). W wyniku zdarzenia samolot został poważnie uszkodzony, jednak pilot i czterech pasażerów nie odnieśli obrażeń.

Zdarzenie to warto przybliżyć ze względu na fakt zbieżności niektórych jego aspektów z wypadkiem Pipera PA-31 Navajo (znaki rejestracyjne N11WB), do którego doszło 5 lipca w miejscowości Topolów pod Częstochową. W wyniku tego zdarzenia zginęło 11 osób (jedna przeżyła), a należący do Szkoły Spadochronowej Omega samolot został całkowicie zniszczony.

W raporcie 1070/14 czytamy:

"Celem lotu był zrzut skoczków spadochronowych w strefie AREA11 Mierzeja Wiślana i powrót na lotnisko startu. Na wysokości 4000 ft wystąpiły wahania temperatury głowic. Po wyrzucie pierwszego skoczka z silnika zaczęły dobiegać metaliczne klekoczące odgłosy. Towarzyszyły im wahania prędkości obrotowej.

Po ustaleniu obrotów samolot przestał się wznosić. Po ok. 1 minucie, na wysokości 5500 ft nastąpiły dwa głuche uderzenia i silnik stracił moc. Pilot wydał skoczkom polecenie skoku. Samolot lotem ślizgowym doleciał do lotniska i wylądował bez uszkodzeń. Skoczkowie bezpiecznie wylądowali poza lotniskiem.

Oględziny silnika wykazały leżący na silniku wyrwany korbowód cylindra nr 2 bez jarzma stopy korbowodu zaplątany w przewody elektryczne, sworzeń tłokowy, dziury w karterze w rejonie cylindra nr 1 i nr 2, oderwany lewy iskrownik".


Wydane zalecenia profilaktyczne:

Nie sformułowano na tym etapie badania.

Raport wstępny 1070/14

Źródło: PKBWL
comments powered by Disqus