Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Raport Wstępny nr 799/09 PKBWL

Ukazał się Raport Wstępny nr 799/09 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący wypadku spadochron Stiletto 170, który zdarzył się w miejscowości Ustronie Leśne w pobliżu Witnicy 19 września 2009r. , o godzinie 18:00.

Wypadek zaistniał podczas skoku w teren przygodny. Teren ten, był ogrodzonym, płaskim, porośniętym trawą placem, o wymiarach około 50 x 100 m., gdzie znajdowały się przeszkody w postaci czterech latarni oświetleniowych, dwóch bramek do piłki nożnej i huśtawka. Na wschodniej części terenu wyłożona była strzała z płótna, wyznaczająca kierunek lądowania.

Mężczyzna lat 30 oddzielił się od motolotni na wysokości 1200 m. Po 15 sekundach opóźnienia będąc w lekkim obrocie w lewo, otworzył czasze główna – Stiletto 170. Czasza otworzyła się prawidłowo, aczkolwiek linki były skręcone poniżej slajdera. Po odkręceniu linek, zwinięciu slajdera i odhamowaniu linek sterowniczych, mężczyzna rozpoczął lot w kierunku miejsca planowanego lądowania.

Po doleceniu w pobliże planowanego miejsca lądowania wytracił wysokość wykonując siedem i pół głębokich obrotów spadochronu w lewą i w prawą stronę. Następnie lecąc w kierunku środka terenu (równolegle do krótszych boków terenu), odchylił lot czaszy
najpierw o około 60 stopni w prawą stronę, a następnie o około 120 stopni w lewą stronę, poczym wykonał głęboki zakręt w prawo (na kołku sterowniczym) o około 330 stopni. Zderzenie z ziemią z dużą prędkością pionową i poziomą nastąpiło w kierunku zachodnim – niemalże odwrotnym do wyznaczonego przy pomocy strzały z płótna. W wyniku odniesionych obrażeń mężczyzna zmarł.

Dotychczas PKBWL ustaliła, że:
– Mężczyzna, który uległ wypadkowi posiadał około 250 skoków wykonanych w ramach skoków organizowanych przez wojsko, jak i organizatorów cywilnych;
– Do dnia wypadku, na czaszy Stiletto 170 wykonał prawdopodobnie kilkadziesiąt skoków;
– Mężczyzna posiadał odpowiednie, aktualne orzeczenie lotniczo-lekarskie;
– Według zaświadczenia wystawionego przez ośrodek szkolenia spadochronowego, mężczyzna w dniu 15 czerwca 2009 r. ukończył szkolenie teoretyczne i praktyczne;
– W dniu 19 lipca 2009 r. zaliczył egzamin teoretyczny i praktyczny niezbędny do wydania świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego;
– Ze względu na zastrzeżenia, co do złożonej przez mężczyznę dokumentacji, do dnia wypadku Urząd Lotnictwa Cywilnego nie wystawił świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego;
– Pomimo nieposiadania świadectwa kwalifikacji skoczka spadochronowego (lub zgody Prezesa ULC), mężczyzna wykonał skok poza lotniskiem / lądowiskiem;
– W ocenie Komisji, nic nie wskazuje, aby panujące warunki atmosferyczne przyczyniły się do zaistnienia wypadku;
– W ocenie Komisji, teren wybrany do lądowania wymagał wysokich umiejętności w zakresie celności lądowania – precyzyjnego podejścia na spadochronie umożliwiającym lot z małą prędkością poziomą. Czasza Stiletto 170 absolutnie nie była odpowiednia do wykonania skoku w wybranym terenie;
– W przebiegu skoku nie można wyodrębnić fazy, która można by było uznać za zaplanowane
podejście do lądowania;
– Oględziny powypadkowe zestawu spadochronowego:

  • Nie ujawniły, aby stan techniczny czaszy głównej miał związek z zaistnieniem wypadku;

  • Ujawniły, iż zamontowany w komorze czaszy zapasowej automat spadochronowy Cypres przekroczył maksymalny okres eksploatacji, który upłynął we wrześniu 2005 r. Pomimo tego, zestaw spadochronowy został dopuszczony do skoków przez uprawniony podmiot.

– Przed skokiem, w którym nastąpił wypadek nie została sporządzona lista załadowcza;

W związku z tym, że w zestawie spadochronowym dopuszczonym do skoków znajdował się automat, który przekroczył maksymalny okres eksploatacji, w dniu 2 października 2009 r. PKBWL poinformowała o tym fakcie Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, wnioskując o podjecie działań, mających na celu zapobieżenie takim nieprawidłowościom w przyszłości.

Pełna treść raportu na stronie PKBWL.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony