Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Raport Wstępny nr 773/09 PKBWL

Ukazał się Raport Wstępny nr 773/09 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący zdarzenia lotniczego samolotu Cessna A 152, które miało miejsce na lotnisku Warszawa Babice (EPBC) 15 października 2009r. , o godzinie 10:35. W wyniku zdarzenia uszkodzeniu uległ samolot. Uczeń-pilot nie odniosła żadnych obrażeń ciała.

W dniu 15.09.2009 r., o godzinie 9:25 czasu lokalnego (LMT), uczeń-pilot samolotowy wystartowała na samolocie Cessna A 152 do lotu samodzielnego po trasie EPBC –
– PUŁTUSK – WYSZKÓW – EPBC wg zadania III/8. Start odbył się z pasa „10”.

Po powrocie z trasy zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami z instruktor prowadzącą, uczeń- pilot wykonała lądowanie z natychmiastowym startem bez zatrzymania (tzw. „konwojer”) do lotu doskonalącego po kręgu wg zadania I/13.

Po wykonaniu kręgu, podczas lądowania, wyrównanie nastąpiło na zbyt dużej wysokości. W fazie wytrzymania, przy jeszcze zbyt dużej prędkości, ściągnięcie wolantu na siebie spowodowało „wyskoczenie” samolotu do góry na niebezpieczną wysokość z jednoczesną utratą prędkości. Uczeń-pilot samodzielnie podjęła szybką decyzję odejścia na drugi krąg zgodnie z procedurą.

Po wykonaniu kręgu, mając w pamięci poprzednie nieudane podejście, wyrównanie wykonała zbyt późno i zbyt nisko. Przyziemienie samolotu nastąpiło jednocześnie na trzy koła, bez fazy wytrzymania. Na skutek „twardego” przyziemienia, w momencie ugięcia przedniej goleni podwozia, nastąpił kontakt obracającego się śmigła z płytą betonową pasa startowego.

Uszkodzeniu uległa końcówka jednej łopaty śmigła, dalsze oględziny wykazały zafalowanie pokrycia samolotu za przegrodą ogniową silnika w okolicy górnych węzłów mocowania kratownicy łoża silnika i przedniej goleni.

Warunki meteorologiczne nie miały wpływu na przebieg zdarzenia. Uczeń-pilot nie odniosła żadnych obrażeń ciała.

Szef szkolenia Aeroklubu Warszawskiego wydał zalecenie, by w ramach doskonalenia sztuki poprawnego lądowania wykonywać loty wg zadania I ćwiczenia 13 wg uznania instruktora prowadzącego, nie mniej niż 10 kręgów.

Pełna treść raportu na stronie PKBWL.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony