Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport końcowy PKBWL dotyczący wypadku samolotu Albatros WT-8 Excel

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport końcowy z wypadku samolotu Albatros WT-8 Excel (znaki rejestracyjne OK-QUR 09), do którego doszło 18 września 2015 r. w okolicy wsi Zagaje Smrokowskie k/Miechowa. W wyniku tego zdarzenia statek powietrzny został poważnie uszkodzony, jednak jego pilot nie odniósł żadnych obrażeń.

W raporcie 2037/15 czytamy:

"Podczas lotu na wysokości ok.250-300 m nad lekko pagórkowatym terenem ok.10 km na południe od punktu MIKE pilot poczuł ukłucie w szyję i stwierdził obecność dymu w tylnej części gondoli kadłubowej. Podjął decyzję o wyłączeniu silnika, wszystkich instalacji pokładowych i lądowaniu awaryjnym. Po wyłączeniu silnika zadymienie objęło wnętrze kabiny, znacznie pogarszając widoczność i zmuszając pilota do uchylenia osłony kabiny dla jej przewietrzenia. Lądowanie nastąpiło ok.100 m od krawędzi pola kukurydzy o długości ok.2 km, usytuowanego na łagodnym stoku pagórka. Lądowanie wykonane zostało pod stok, z przepadnięciem, praktycznie bez dobiegu.

Samolot Albatros WT-8 Excel OK-QUR09 sfotografowany ze zdemontowanymi skrzydłami na lotnisku w Piotrkowie Trybunalskim przed startem do lotu zakończonego przymusowym lądowaniem [foto: Mikołaj Lech, planespotters.net]

Pilot nie odniósł obrażeń, skontaktował się przez radio z kontrolą ruchu lotniczego oraz telefonicznie z policją i PKBWL. Występowały trudności z lokalizacją miejsca zdarzenia ze względu na charakter terenu – pagórki i uprawa kukurydzy o znacznej wysokości (ok. 2,5 m) utrudniająca obserwację. Po wylądowaniu pilot stwierdził, iż „zadymienie” to opary płynu z rozszczelnionej instalacji chłodzenia silnika, a „ukłucie” w szyję to skutki drobnego oparzenia strumieniem płynu chłodzącego. Przybyły na miejsce zdarzenia patrol policji przebadał pilota na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu (uzyskany wynik: 0,00 o%). Samolot za zgodą PKBWL ewakuowano z miejsca zdarzenia w dniu następnym przy pomocy właściciela pola.


Widok od tyłu na podwozie główne. Widoczne deformacje i pęknięcia. Strzałką zaznaczone rozwarstwienie

Uszkodzenia samolotu: Rozszczelniona instalacja chłodzenia silnika na połączeniu odcinka przewodu elastycznego z przewodem sztywnym obok wlewu oleju do silnika, rozerwany zawiasek prawej klapy skrzydłowej przy żebrze nasadowym, zniszczone podwozie przednie, zniszczona (popękana i rozwarstwiona) goleń podwozia głównego, oderwana i uszkodzona dolna osłona silnika.

Ponadto stwierdzono usterki: brak przegrody ogniowej między kabiną a przedziałem silnika, postępujące uszkodzenie przedniej krawędzi paska klinowego przekładni silnik-śmigło (najprawdopodobniej wskutek nieprawidłowego kontaktu z kołem zębatym rozrusznika wskutek jego niewłaściwego montażu), lokalne przetarcie osłony filtra powietrza silnika wskutek ocierania o górną osłonę silnika.


Zespół napędowy z prawej strony. „X” - miejsce awarii, która stała się przyczyną awaryjnego lądowania: rozłączenie przewodu chłodzenia silnika

Przyczyną rozszczelnienia połączenia przewodów w układzie chłodzenia silnika i wycieku płynu chłodzącego było spadnięcie końcówki przewodu elastycznego z końcówki przewodu sztywnego, spowodowane nieprawidłowym wykonaniem połączenia - zbyt krótkim odcinkiem wzajemnego nachodzenia przewodów i wywołaną tym nieskutecznością działania opaski zaciskowej mocującej przewód elastyczny na przewodzie sztywnym.


Przyczyna (przyczyny) zdarzenia:

Rozszczelnienie układu chłodzenia silnika w miejscu połączenia przewodu giętkiego z przewodem sztywnym wskutek nieprawidłowego wykonania połączenia.

             Widok od tyłu na centropłat, zespół napędowy i podwozie główne. Osłony silnika zdjęte


Zastosowane środki profilaktyczne:

Nie podejmowano.


Propozycje zmian systemowych i/lub inne uwagi:

Zwrócono uwagę właścicielowi samolotu na konieczność dokończenia jego przebudowy i zainstalowania w trakcie naprawy odpowiedniej przegrody między kabiną a przedziałem silnika oraz usunięcia usterek wymienionych powyżej w p.11 i ich skutków a także przedstawienia samolotu po modyfikacji i naprawie do inspekcji przez właściwego inspektora LAAČR w celu przedłużenia ważności dokumentu Technicky Prukaz.


                     Ogólny widok samolotu ¾ od przodu z prawej strony, skrzydła zdemontowane


Raport końcowy 2037/15
Album zdjęć 2037/15

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony