Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Raport Końcowy nr 651/09 PKBWL

8 października ukazał się Raport Końcowy nr 651/09 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący zdarzenia lotniczego spadochronów PD Lightning 160 i Triathlon 160, który wydarzył się w miejscowości Chrcynno k/Nasielska, 13 sierpnia 2009 r. ok. godz. 19.00 LMT. W wyniku wypadku nikt nie doznał obrażeń ciała.

Skoczkowie wykonywali skok na zadanie CRW-6 – 4 osobowy diament + 2 „stingerów”. Podczas próby zamknięcia diamentu doszło do owinięcia skoczka znajdującego się po lewej stronie formacji.

Skoczkowie (dokujący i owinięty skoczek po lewej stronie formacji) oderwali się od formacji, a dolny (dokujący) skoczek, po nawiązaniu komunikacji z górnym, wczepił czaszę główną na wysokości około 3000 m i otworzył czaszę zapasową.

W tym samym czasie, na skutek odciążenia lewej strony formacji, pozostający w niej skoczkowie wykonali gwałtowny zakręt w prawą stronę, co spowodowało owinięcie czaszą górnego skoczka (bazy). Dolny skoczek, po nawiązaniu komunikacji z górnym skoczkiem (baza) na wysokości około 2500 m, wyczepił czaszę główną i otworzył czaszę zapasową.

Komisja orzekła, że przyczynami zdarzenia były zbyt duża prędkość podejścia „dokowania” oraz odchylenie podejścia w lewą stronę wykonane przez skoczka zamykającego 4 osobową formację Canopy Relative Work – diament.

W ramach środków profilaktycznych zdarzenie zostało omówione z uczestnikami skoku.

Komisja zwróciła uwagę, że w przypadku stwierdzenia zbyt dużej prędkości podejścia do formacji, należy bezwzględnie przerwać wykonywanie podejścia.

Całość Raportu na stronie PKBWL.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony