Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Raport Końcowy nr 295/09 PKBWL

15 czerwca ukazał się Raport Końcowy nr 295/09 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący poważnego incydentu podczas skoku spadochronowego z samoczynnym otwarciem czaszy głównej, który zdarzył się na lotnisku Łódź/LUBLINEK(EPLL), 17 maja 2009 r., o godz. 14.11 LMT. W czasie zdarzenia niewielkim uszkodzeniom uległ pokrowiec oraz mocowanie uchwytu sterowniczego na lewej taśmie nośnej.

Uczeń skoczek oddzielił się od samolotu na wysokości 1,2km. Tuż po oddzieleniu się od samolotu uczeń przechylił się najpierw na prawo, poczym na plecy. W tym czasie następował proces otwarcia czaszy głównej, w trakcie którego linki lewej tylnej taśmy nośnej przeszły pod dolną ścianką komory czaszy zapasowej i zaklinowały się w tym miejscu.

Czasza główna otworzyła się, ale występowały obroty. Instruktor obserwujący skok z ziemi, widząc nieprawidłowe otwarcie i brak reakcji ucznia, przez radiotelefon kilkukrotnie wydał komendę „ratuj się”, „wypnij się i ratuj”. Uczeń (wyposażony w radiotelefon), po kolejnych komendach wyciągnął uchwyt wyczepiania czaszy głównej i otwierania czaszy zapasowej. Prawa taśma nośna czaszy głównej oddzieliła się od pokrowca. Lewa taśma czaszy głównej nie oddzieliła się od pokrowca – linki lewej tylnej taśmy nośnej pozostawały zaklinowane pod dolną ścianką komory czaszy zapasowej.

Po otwarciu się komory czaszy zapasowej i „wyskoczeniu” pilocika, końcówka prawej taśmy nośnej zaczepiła i zawiązała się o taśmę łączącą pilocika czaszy zapasowej, w odległości 1 – 1,30 m od osłony czaszy zapasowej. Czasza zapasowa nie „wyszła” z komory. Uczeń opadał na mocno zdeformowanej czaszy głównej, która wykonywała obroty w lewo.

Na wydaną przez radiotelefon komendę instruktora, uczeń przygotował się do lądowania. Przyziemienie nastąpiło na płaskiej, trawiastej części lotniska. W trakcie przyziemienia, czasza zapasowa w osłonie wyleciała z komory i upadła w pobliżu pokrowca. Uczeń, któremu na miejscu udzielono pierwszej pomocy, został przetransportowany do szpitala w celu przeprowadzenia badań specjalistycznych, które wykazały jedynie ogólne potłuczenia ciała.

Powyższy przebieg skoku został odtworzony na podstawie zapisu filmowego oddzielenia się ucznia od samolotu – wykonanego z pokładu samolotu, opadania – wykonanego z ziemi, dokumentacji fotograficznej wykonanej w czasie opadania i po lądowaniu ucznia, oględzin zestawu spadochronowego oraz relacji ucznia i instruktora.

Ustalono, iż przyczyną zakłócenia procesu otwarcia czaszy głównej było zaklinowanie się linek lewej tylnej taśmy nośnej pod dolna ścianka komory czaszy zapasowej, na co miała wpływ konstrukcja uprzęży/pokrowca MarS OP-087MV, PS-034 MV.
Stan techniczny spadochronu nie miał wpływu na zaistnienie zdarzenia. Spadochron był obsługiwany technicznie przez uprawnione osoby.

Cały Raport dostępny jest na stronie PKBWL

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony