Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Posiedzenie PKBWL w dniu 28 maja 2015

28 maja 2015 r. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych zakończyła badanie poniższych zdarzeń:

682/15 (I, 04.05.2015 r.) - dotyczy okoliczności zdarzenia lotniczego samolotu Piaggio, P180 Avanti I, które wydarzyło się w dniu 4 maja 2015 roku podczas obsługi hangarowej.

Opis zdarzenia:
"Podczas weryfikacji zespołów hamulcowych w trakcie obsługi hangarowej po 20 FH, stwierdzono na prawym zespole hamulcowym jednostronne odłączenie dwóch chomąt prowadzących (CLIP-ROTOR) na zewnętrznym dysku (ROTOR DISK). Podczas badania takich zdarzeń na tym samolocie stwierdzono, że przyczyną urwania nitów łączących chomątka, było albo niewłaściwe zakuwanie nitów podczas montażu chomątek, lub nadmierny luz montażowy powstały w trakcie produkcji zespołu hamulcowego. Producent zespołu hamulcowego Goodrich Corporation Aircraft Wheels & Brakes Division wydał Service Bulletin nr 1138, w którym zaleca stosowanie nowego radiatora P/N 537-148-1. W ślad za tym Piaggio Aero Industries w dniu 25 09 2014 r., wydał Spare Part Bulletin N: 80102, w którym zaleca stosowanie wzmocnionego zespołu hamulcowego (Brake Assembly) P/N 2-1504-5 zamiast P/N 2-1504-4. W zakładzie będą zamawiane zespoły hamulcowe wg nowego P/N. Na samolocie zamontowany był zespół hamulcowy starego P/N z zapasów Magazynowych."

Przyczyny zdarzenia lotniczego:
Przyczyną urwania nitów było niewłaściwe zakuwanie nitów podczas montażu chomątek przez mechanika, lub nadmierny luz montażowy powstały w trakcie produkcji zespołu hamulcowego.

Informacja o zdarzeniu 682/15


756/15 (I, 17.05.2015 r.) - dotyczy okoliczności zdarzenia lotniczego samolotu Piaggio, P180 Avanti II, które wydarzyło się w dniu 17 maja 2015 roku podczas porzeglądu polotowego.

Opis zdarzenia:
"Po zakołowaniu samolotu na płytę postojową, podczas przeglądu polotowego zostały zauważone pęknięcia na lewej wewnętrznej owiewce siłownika klap. Po zdemontowaniu owiewki przez mechanika stwierdzono, że wewnętrzna wręga osłaniająca śrubę siłownika została wyrwana ze swojego miejsca. Podczas oględzin osłony siłownika stwierdzono obecność resztek ptaka. Samolot został zawieszony w eksploatacji."

Przyczyny zdarzenia lotniczego:
Prawdopodobną przyczyną uszkodzenia wręgi było zderzenie z ptakiem podczas lotu.

Informacja o zdarzeniu 756/15

Uchwały z pozostałych posiedzeń PKBWL dostępne są tutaj.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony