Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 1336/20 (W, 04.06.2020 r., Gromada k. Biłgoraja). Dotyczy: Utraty kierunku w trakcie dobiegu przy lądowaniu Szybowcem SZD-30 Pirat w terenie przygodnym, skutkującej kolizją z krzewam. Raport końcowy 1336/20

• 1388/21 (I, 04.06.2021 r., Trasa Kraków-Sandomierz). Dotyczy: Pojawienia się w 21 minucie lotu śmigłowca Eurocopter EC-135 P3 na ekranie przestróg i powiadomień CAD przestrogi FIRE EXT (przestroga dotyczyła układu nr 1). Przyczyną zdarzenia było przypadkowe przełączenie przełącznika FIRE E/W w położenie TEST. PIC na podstawie niewłaściwej interpretacji przestrogi jaka pojawiła się na CAD w czasie lotu, wyłączyła sprawny silnik. Uchwała 1388/21

• 2348/20 (I, 13.08.2020 r., EPBY). Dotyczy: Błędu pilotażu polegającego na utracie kontroli nad samolotem ultralekkim Aeropro Eurofox po przyziemieniu. Uchwała 2348/20

• 3102/20 (I, 28.09.2020 r., Biała Kolonia (52.070180, 18.011612)). Dotyczy: Lądowania zapobiegawczego samolotu PZL-KOLIBER 150 w terenie przygodnym. Przyczyną zdarzenia była usterka techniczna polegająca na urwaniu się rury kolektora układu wydechowego. Uchwała 3102/20

• 3401/20 (W, 25.10.2020 r., lądowisko Stary Wielisław). Dotyczy: Błędu pilota samolotu ultralekkiego Pipistrel Taurus 503 polegającego na: niewłaściwym zaplanowaniu podejścia do lądowania, doprowadzeniu do nadmiernego spadku prędkości na prostej do lądowania. Raport końcowy 3401/20


Szczątki samolotu ultralekkiego Pipistrel Taurus 503 (fot. właściciel/PKBWL)

• 3777/20 (I, 11.12.2020 r., EPLL). Dotyczy: Wystąpienia drgań na prawym silniku samolotu Tecnam P2006T podczas lotu szkolnego IFR po wykonaniu touch and go na pasie 07 na lotnisku Łódź (EPLL), na wysokości ok 1000 ft AMSL. Prawdopodobną przyczyną zdarzenia było oblodzenie gaźnika. Uchwała 3777/20

• 4556/19 (I, 01.10.2019 r., Roczyny, w rejonie góry Żar). Dotyczy: Lądowania w terenie przygodnym szybowca LS-1. Przyczyną zdarzenia był błąd pilota polegający na zejściu poniżej wysokości zapewniającej dolot do EPZR. Uchwała 4556/19

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony