Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 230/20 (I, 20.01.2020 r., Larnaka, CYPR (LCLK)). Dotyczy: Zauważenia przez załogę samolotu Boeing B737-800 w trakcie podejścia do lądowania, podczas odczytywania "Landing Checklist", że lampki kontrolne położenia podwozia świecą się na czerwono. Uchwała 230/20

• 772/21 (I, 13.04.2021 r., EPPK). Dotyczy: Zauważenia przez pilota ściągania samolotu Zlin 50LS w lewą stronę podczas próby ponownego startu. Przyczyną zdarzenia było zablokowanie hamulca lewego koła, co nastąpiło na skutek wciśnięcia przez pilota podczas lotu dźwigni hamowania z maksymalną siłą. Uchwała 772/21

• 983/14 (W, 05.07.2014 r., Dąbrowna k. Nowej Soli). Dotyczy: Utracenia przez pilota kontroli nad motolotnią Stratus w trakcie wykonywania jednego z zakrętów. Motolotnia uderzyła w ziemię i zapaliła się. PKBWL postanowiła odstąpić od badania tego zdarzenia, ponieważ statek powietrzny w chwili zdarzenia był używany przez osobę nieuprawnioną. Uchwała 983/14


Widok motolotni po zdarzeniu (fot. PKBWL)

• 1193/20 (I, 11.05.2020 r., Lotnisko Nowe Miasto nad Pilicą). Dotyczy: Przerwania rozbiegu przez pilota samolotu Diamond DA-42NG po zaobserwowaniu nierównomiernego wzrostu mocy silników (lewy – 70%, prawy – 100%). Przyczyną zdarzenia była niesprawność zaworu upustowego turbosprężarki oraz zespołu siłownika ciśnienia doładowania lewego silnika. Uchwała 1193/20

• 2118/20 (I, 01.08.2020 r., EPNL). Dotyczy: Nieprawidłowego poprawienia błędu przez pilota podczas lądowania samolotem ultralekkim 3Xtrim 550. Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia był brak decyzji pilota o odejściu na drugi krąg po zbyt wysokim wyrównaniu. Twarde i dynamiczne przyziemienie doprowadzło do uszkodzenia przedniej goleni samolotu, przebicia dętki i kontaktu łopaty śmigła z ziemią. Uchwała 2118/20

• 2128/20 (I, 30.07.2020 r., EPWC). Dotyczy: Po wyczepieniu spadochronik wraz z liną wyciągarkową wleciał na prawe skrzydło szybowca SZD-9 bis 1E "Bocian". Przyczyną zdarzenia była zbyt duża powierzchnia spadochronika hamującego mocowanego do liny wyciągarkowej. Uchwała 2128/20

• 2410/21 (W, 23.07.2021 r., Paczków - Zalew Paczkowski w pobliżu Elektrowni Wodnej Kozielno). Dotyczy: W trakcie wykonywania wingowerów na wysokości około 50 m skrzydło paralotni uległo deformacji. Paralotnia NOVA Mentor 6 wpadła do wody. Raport wstępny 2410/21

• 2508/20 (I, 21.08.2020 r., EPST). Dotyczy: Błędu ucznia-pilota polegającego na złym zaplanowaniu podejścia do lądowania szybowcem SZD-50-3 "Puchacz". Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia był brak podpowiedzi instruktora, aby uczeń-pilot wykonała korektę ścieżki podejścia do lądowania z uwzględnieniem kierunku wiatru. Uchwała 2508/20

• 2949/21 (W, 15.08.2021 r., Mieroszów k. Wałbrzycha). Dotyczy: Uderzenia lotni PERFEX w lewym zakręcie w ziemię chwilę po wyczepieniu przez pilota liny holowniczej. Raport wstępny 2949/21

• 3181/21 (W, 26.08.2021 r., EPNM). Dotyczy: Uczeń doprowadził do zafalowania i utraty prędkości samolotu Zlin 143 LSi w trakcie wytrzymania – dał pełne obroty silnika i dociągnął drążek sterowy na siebie. Chwilę później samolot twardo przyziemił i odbił się od pasa startowego, a następnie bez prędkości (przeciągnięty) przechylił się na lewe skrzydło i po chwili zderzył się z ziemią. Raport wstępny 3181/21


Widok na samolot Zlin 143 LSi po zderzeniu. Widoczne miejsce, w którym przednia cześć kadłuba z silnikiem zderzyły się z ziemią (fot. PKBWL)

• 3752/20 (PI, 07.12.2020 r., EPWT). Dotyczy: Lądowania samolotu Tecnam - P2006T z jednym pracującym silnikiem po nieudanej próbie powtórnego uruchomienia prawego silnika po jego wyłączeniu. Przyczyną zdarzenia był spadek pojemności akumulatora poniżej dopuszczalnej wartości 80%. Uchwała 3752/20

• 4460/19 (I, 27.09.2019 r., Płyta postojowa nr 2 EPWR, TWY B). Dotyczy: Wydania przez krl TWR zezwolenia na wypychanie i uruchomienie SP-RST na podstawie błędnego przekonania, co do numeru stanowiska postojowego zajmowanego przez samolot Boeing 737-800. Uchwała 4460/19

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony