Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 274/21 (I, 12.02.2021 r., EPBC). Dotyczy: Braku uzgodnionego sposobu postępowania w sytuacji utraty łączności podczas wykonywania nietypowego lotu samolotem Cessna 208B. Przypadkowegp wyciszenia radiostacji w samolocie prowadzącego. Uchwała 274/21
• 1037/21 (W, 09.05.2021 r., EPZP). Dotyczy: Pilot samolotu Tecnam Astore, po osiągnięciu wysokości około 40 m, zgłosił problem z pracą silnika oraz zamiar lądowania z wiatrem. Pilot wykonywał zakręt na małej wysokości z coraz większym przechyleniem, co doprowadziło do spadku prędkości i przeciągnięcia samolotu. Będąc w pierwszej fazie korkociągu samolot uderzył lewym skrzydłem i śmigłem w płytę lotniska, odbił się i przemieścił o kilka metrów w kierunku lotu, a następnie stanął w płomieniach.. Raport wstępny 1037/21, Raport wstępny 1037/21 EN
• 1327/20 (I, 03.06.2020 r., EPML). Dotyczy: Zauważenia przez pilota samolotu Cessna 177RG, podczas lotu po kręgu, pojawiających się na przedniej szybie kabiny coraz większych plam oleju. Prawdopodobną przyczyną zdarzenia było uszkodzenie podczas montażu śmigła oringu uszczelniającego połączenie piasty z wałem korbowym, co spowodowało wyciek oleju. Uchwała 1327/20
• 2087/19 (W, 10.06.2019 r., EPMO). Dotyczy: Spóźnionej reakcji instruktora na odchylenie samolotu Diamond DA20-C1 od osi pasa w końcowej fazie lądowania. Spóźnionej decyzji o przerwaniu lądowania i odejściu na drugi krąg. Nieprawidłowych czynności podczas wykonywania procedury przejścia na drugi krąg. Raport końcowy 2087/19, Raport końcowy 2087/19 EN
• 3149/20 (I, 02.10.2020 r., EDDK). Dotyczy: Wyłączenia się lewego silnika samolotu ATR 72 po starcie na wysokości ok. 1500 ft. Przyczyną zdarzenia było pęknięcie wałka łączącego wał wirnika wysokiego ciśnienia silnika z wałem poziomym skrzynki napędów. Uchwała 3149/20
Widok samolotu Cessna 172-S po zatrzymaniu, strzałką zaznaczono urwane koło przednie (fot. PKBWL)
• 3918/19 (W, 31.08.2019 r., EPKI). Dotyczy: Przeciągnięcia samolotu Cessna 172-S po starcie w trakcie wznoszenia. Raport końcowy 3918/19, Raport końcowy 3918/19 EN
• 4164/19 (W, 15.09.2019 r., EPBC). Dotyczy: Niewłaściwego zablokowania hamulców aerodynamicznych w szybowcu SZD-50-3 Puchacz przez ucznia i braku kontroli tej czynności przez instruktora, co doprowadziło do ich otwarcia podczas startu zespołu. Doprowadzenia do spadku prędkości w trakcie wykonywania lądowania awaryjnego. Raport końcowy 4164/19, Album ilustracji 4164/19
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze