Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 207/18 (I, 26.01.2018 r., LOWW). Dotyczy: Wycieku płynu hydraulicznego z prawej instalacji hydraulicznej samolotu Bombardier Challenger 300 w trakcie kołowania. Informacja o zdarzeniu 207/18
• 761/16 (W, 30.04.2016 r., EPPL). Dotyczy: Utraty kontroli nad motoparalotnią ze skrzydłem Hadron XX 20 i zderzenia się pilota z ziemią. Raport końcowy 761/16
• 982/17 (W, 26.05.2017 r., Przasnysz, w pobliżu ul. Żwirki i Wigury, teren działki nr 332). Dotyczy: Użycia elementu zastępczego niewiadomego pochodzenia w miejsce oryginalnej zawleczki wyłogów pokrowca czaszy głównej systemu tandemowego Advance Tandem. Uszkodzenia ww. elementu zastępczego w sposób prowadzący do zablokowania możliwości otwarcia pokrowca czaszy głównej systemu tandemowego. Zaplątania spadochronika sprężynowego (pilocika) czaszy zapasowej w taśmę spadochronika hamującego (drogue).. Raport końcowy 982/17
• 1212/18 (I, 18.05.2018 r., EPLS). Dotyczy: Nie zachowania bezpiecznego zapasu wysokości podczas podejścia do lądowania samolotu PZL-101 Gawron z rozwiniętą liną holowniczą, wskutek czego końcówka liny zahaczyła o jadący szosą przy wschodnim skraju lotniska samochód. Informacja o zdarzeniu 1212/18
• 1304/18 (I, 22.05.2018 r., TMA lotniska Bordeaux–Mérignac (LFBD)). Dotyczy: Obecności w bagażu podręcznym powerbanku o nieznanej mocy i jego samoistnego zapłonu na pokładzie samolotu Boeing 737-800. Informacja o zdarzeniu 1304/18
• 1477/18 (PI, 07.06.2018 r., EPRZ). Dotyczy: Nie wykonania pełnego przeglądu samolotu Tecnam P 2008 przed dniem lotnym – pominięcia zlania paliwa z odstojników oraz wzrokowej oceny jego jakości. Raport końcowy 1477/18
• 1587/17 (W, 10.06.2017 r., EPBC). Dotyczy: Twardego przyziemienia samolotu Cessna 172S wskutek nieoczekiwanego asymetrycznego podmuchu termicznego w fazie wytrzymania podczas lądowania. Raport końcowy 1587/17
• 2009/17 (I, 30.07.2017 r., EGPH). Dotyczy: Braku śruby wraz z nakrętką na połączeniu pomiędzy CGV Actuator a CGV Actuator Connection Rod spowodowanego niepoprawnym montażem. Informacja o zdarzeniu 2009/17
• 2139/18 (W, 25.07.2018 r., Lądowisko Borsk). Dotyczy: Zerwania liny holowniczej na małej wysokości. Przyjęcia nieprawidłowej pozycji przez pasażera zaraz po starcie paralotni Magnum 2. Informacja o zdarzeniu 2139/18
• 2284/18 (I, 26.07.2018 r., EPBK). Dotyczy: Błędu pilota samolotu PZL-101 Gawron polegającego na kołowaniu na wprost samolotem z tylnym kołem (ograniczona widoczność z kabiny). Zbyt małej separacji pomiędzy drogą kołowania, startem szybowcowym, linami wyciagarkowymi i drogą startową. Braku osoby odpowiedzialnej za kierowanie lotami. Informacja o zdarzeniu 2284/18
• 2690/18 (W, 22.08.2018 r., Okolice m. Żółtki). Dotyczy: Podwinięcia się skrzydła paralotni NOVA–MAMBOO M podczas wykonywania zakrętu i przejścia w spiralę upadkową. Upadku pilota paralotni na ziemię. Raport końcowy 2690/18
• 3329/18 (I, 29.09.2018 r., LTAI). Dotyczy: Wykrycia przez mechanika poważnego uszkodzenia opony koła nr 1 lewego podwozia głównego w samolocie Boeing 737-800. Informacja o zdarzeniu 3329/18
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze