Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 541/12 (W, 31.05.2012 r., EPNC). Dotyczy: Pęknięcia linki holowniczej na małej wysokości. Błędu ucznia-pilota polegającego na odpuszczeniu sterówek w chwili wahnięcia się paralotni. Uchwała 541/12

• 2395/20 (W, 16.08.2020 r., Wronowice (woj. małopolskie)). Dotyczy: Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych postanowiła odstąpić od badania zdarzenia z powodu używania statku powietrznego w chwili zdarzenia przez osobę nieuprawnioną. Uchwała 2395/20

• 2550/20 (W, 23.08.2020 r., Ignalin). Dotyczy: Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych postanowiła odstąpić od badania tego zdarzenia, ponieważ osoba używająca paralotni z napędem była pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Uchwała 2550/20

• 1093/20 (W, 19.04.2020 r., Lądowisko Nieborów-Bobrowniki). Dotyczy: Błędu pilota polegającego na zejściu samolotu ultralekkiego KR-030 Topaz-XLS poniżej ścieżki podejścia przewidzianej w instrukcji operacyjnej lądowiska. Raport końcowy 1093/20


Widok samolotu KR-030 Topaz-XLS po wypadku (fot. Policja)

• 2733/20 (W, 03.09.2020 r., Rudniki k. Częstochowy). Dotyczy: Chwilę po oderwaniu się od ziemi silnik motoparalotni utracił częściowo moc. Motoparalotnia zaczęła opadać w konsekwencji wózek paralotni zahaczył o drzewo, a następnie linki skrzydła paralotni uderzyły w druty trakcji elektrycznej średniego napięcia i motoparalotnia na nich zawisła. Raport wstępny 2733/20

• 3780/19 (I, 26.08.2019 r., EPLS). Dotyczy: Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych postanowiła odstąpić od badania zdarzenia z udziałem samolotu ultralekkiego 3Xtrim z następujących powodów: statek powietrzny został zbudowany lub był użytkowany niezgodnie z obowiązującymi przepisami. Uchwała 3780/19

• 4607/19 (W, 06.10.2019 r., EPPT). Dotyczy: Pasażerka tandemu po skoku ze spadochronem Sigma 370 uskarżała się na ból kręgosłupa. Po analizie materiału filmowego z lądowania wynika, że przed przyziemieniem nastąpiło wyhamowanie spadochronu na wysokości około 1 m i lądowanie odbyło się prawie pionowo z niewielką fazą poślizgu. Prawdopodobną przyczyną zdarzenia był nieprzewidywalny podmuch wiatru w końcowej fazie lądowania. Raport końcowy 4607/19

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

Źródło: PKBWL
comments powered by Disqus