Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 2026/20 (W, 24.07.2020 r., Pniówno pow.Chełm). Dotyczy: Motoparalotniarz spadł z wysokości kilkudziesięciu metrów na ziemię. Z uwagi na to, że paralotnia z napędem w chwili zdarzenia była używana przez osobę nieuprawnioną, a także osoba używająca statku powietrznego była pod wpływem alkoholu, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych postanowiła odstąpić od badania tego zdarzenia. Uchwała 2026/20

• 2293/20 (W, 08.08.2020 r., EPZA). Dotyczy: Braku obserwacji przestrzeni powietrznej w trakcie wykonywania manewrów do lądowania ze spadochronami Mars 291 i Navigator 260. Na wysokości ok 50-60 m jeden ze skoczków uderzył w czaszę innego skoczka w wyniku czego nastąpiło splątanie się skoczków z owinięciem i lądowaniem w tej konfiguracji. Uchwała 2293/20

• 2543/20 (I, 22.08.2020 r., EPNT). Dotyczy: Nieprawidłowego oddzielenia się skoczka od samolotu. W trakcie opuszczania pokładu samolotu skoczek ubrany w kombinezon typu wingsiut wybił się zbyt mocno i najprawdopodobniej zbyt szybko się „rozłożył” w wyniku, czego uderzył głową w statecznik poziomy samolotu. Uchwała 2543/20

• 1194/20 (W, 26.04.2020 r., Międzybrodzie Żywieckie). Dotyczy: Błędu pilota paralotni Axis Vega 5 polegającego na planowaniu podejścia do lądowania bez uwzględnienia występujących lokalnych warunków atmosferycznych.  Nastąpiła deformacja skrzydła, wyhamowanie prędkości lotu i upadek pilota z wysokości około 8 metrów na asfaltową drogę przed lotniskiem. Raport końcowy 1194/20


Widok na samolot Cessna C-152 po lądowaniu. Widoczne uszkodzone śmigło, brak goleni przedniego podwozia oraz uszkodzenia maski silnika i kolektora wydechowego (fot. Royal-Star)

• 1269/20 (W, 22.05.2020 r., EPML). Dotyczy: Brak reakcji ucznia-pilota na odbicie się samolotu Cessna C-152 od pasa startowego (kangur) w trakcie lądowania. Raport końcowy 1269/20

• 1635/20 (W, 05.07.2020 r., Krosno). Dotyczy: Zahaczenia skrzydłem samolotu ultralekkiego KR-2S o przydrożną latarnię w trakcie wykonywania płaskiego zakrętu w lewo na małej wysokości. Samolot spadł na prywatną posesję uderzając w zaparkowany samochód a następnie w garaż i zatrzymał się na płocie. Raport wstępny 1635/20

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

Źródło: PKBWL
comments powered by Disqus