Kolejne raporty z posiedzenia PKBWL
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 1071/20 (W, 09.04.2020 r., Brenna). Dotyczy: Podjęcia decyzji o wykonaniu i kontynuowaniu lotu paralotnią OZONE Delta 2.ML w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Paralotniarz uderzył w dach wiaty budynku gospodarczego. Raport końcowy 1071/20
• 1178/20 (W, 09.05.2020 r., Góra Żar). Dotyczy: Utrata kontroli nad paralotnią Advance Jota na skutek wyślizgnięcia się prawej sterówki z ręki pilota paralotni w trakcie startu w chwili, gdy przez startowisko przemieszczał się komin termiczny. Pilot paralotni uderzył w metalowy płot znajdujący się po prawej stronie startowiska. Raport końcowy 1178/20
• 1195/20 (W, 12.05.2020 r., EPMX). Dotyczy: Lądowania awaryjne szybowca SZD-42-2 Jantar 2B poza terenem lotniska. Uderzenia końcówki prawego skrzydła szybowca w drzewo. Zakończenia dobiegu w rowie melioracyjnym. Raport wstępny 1195/20
• 1220/20 (W, 16.05.2020 r., m. Grodziec (woj. śląskie)). Dotyczy: Wykonania przez skoczka spadochronowego manewru z wiatrem na wysokości kilku metrów. Skoczek zderzył się z ziemią w zakręcie, doznając poważnych obrażeń ciała. Raport wstępny 1220/20
• 2189/19 (W, 16.06.2019 r., Szczury k.Ostrowa Wielkopolskiego). Dotyczy: Zbyt późnej decyzji pilota szybowica SZD-48.1MJantar Std. 2M o wykonaniu lądowania w terenie przygodnym. Szybowiec zderzył się z ziemią praktycznie pionowo. Raport końcowy 2189/19
• 2771/19 (W, 13.07.2019 r., EPKR). Dotyczy: Zbyt późnej decyzji ucznia-pilota szybowca SZD-30 Pirat o przerwaniu lotu termicznego i wejściu w krąg nadlotniskowy. Błędnej decyzji ucznia-pilota o wykonaniu lądowania z zakrętu o 180º. Błędu w pilotażu popełnionego w trakcie wykonywania zakrętu na bardzo małej wysokości. Raport końcowy 2771/19
• 2937/19 (W, 19.07.2019 r., EPBA). Dotyczy: Błędu pilota bezpieczeństwa polegającego na spóźnionej reakcji na podmuch wiatru podczas lądowania samolotu ultralekkiego Pipistrel Virus SW. Raport końcowy 2937/19
Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)
Komentarze