Przejdź do treści
Źródło artykułu

Brak wystarczającej ilości paliwa do wykonania zaplanowanego lotu - uchwała PKBWL

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała uchwałę dotyczącą zdarzenia 320/14. W dniu 16 kwietnia 2014 r., podczas posiedzenia Komisja rozpatrywała okoliczności zdarzenia lotniczego samolotu Cessna-152, które wydarzyło się w dniu 21 marca 2014 r., podczas lotu szkolnego po trasie EPLL-EPBC-EPPT-EPLL.

Działając w oparciu o art. 5 ust. 3 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 996/2010 w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE (Dz. U. UE. L. z 2010 r., Nr 295, poz. 35), Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych uznała informacje zawarte w raporcie o zdarzeniu za wystarczające i podjęła decyzję o zakończeniu badania. 

Przebieg i okoliczności zdarzenia:

Pilot zaplanował lot treningowy po trasie EPLL-EPLLS-LDZ-WAR-EPBC-EPBCZ-EPBCN-EPLLK-Białobrzegi-Opoczno-EPPT-EPLLS-EPLL. Czas lotu oszacował na 2 godziny 00 minut.

Krótko przed godziną 09:00 UTC pilot rozpoczął PDT, w którym wpisano początkową ilość paliwa 96 litrów. Jak okazało się po analizie poprzedniego PDT, była to ilość podana błędnie, gdyż na poprzedniej stronie, w rubryce „do przeniesienia” figurowała wartość 66 litrów. 

Według wyjaśnień pilota wykonał on przegląd przedlotowy zaglądając do zbiornika w którym stwierdził obecność „sporej” ilości paliwa, jednak zaniechał dokonania pomiaru za pomocą miarki znajdującej się na wyposażeniu samolotu, dając wiarę zapisowi w PDT. Po zakończeniu przeglądu pilot poprosił o zgodę na uruchomienie, po trzyminutowym oczekiwaniu na zezwolenie kołowanie do punktu oczekiwania przed pasem 25, tam wykonał próbę silnika i po kolejnych trzech minutach uzyskał zgodę na zajęcie drogi startowej.

Start do lotu nastąpił o godzinie 09:04 UTC. Przelot odbył się po trasie EPLL-EPLLS-EPLLK-WAR następnie pilot dostał polecenie wykonania dolotu do lotniska EPBC z pełnym kręgiem. 

Po niskim przejściu nad pasem 28 wykonał odlot, ponownie z pełnym kręgiem nadlotniskowym, a następnie z godnie ze standardową trasą VFR, przez punkty EPBCZ-EPBC-EPBCK-EPBCG, dalej przez Białobrzegi, Opoczno do EPPT. Po wykonaniu konwojera na lotnisku EPPT pilot skierował samolot do punktu EPLLS z zamiarem lądowania na lotnisku Łódź Lublinek.

O godzinie 11:31UTC, po wykonaniu lotu trwającego 2 godziny i 27 minut, czyli o blisko pół godziny dłużej niż to pierwotnie zaplanowano, pilot zamiast podchodzić do lądowania zgodnie z zaplanowaną trasą VFR poprosił kontrolera o możliwość przelotu przez punkty EPLLS-EPLLN-EPLLA, następnie dolot do pomocy nawigacyjnej VOR/DME "LDZ" i wykonanie treningowego podejścia instrumentalnego wg ILS na pas 25, cały czas wykonując lot według przepisów VFR. Po uzyskaniu zezwolenia pilot przeleciał po zaplanowanej tracie, doleciał do pomocy nawigacyjnej, rozpoczął podejście i zgłosił stabilizację w LOC ILS "LOD". 

Wydłużyło to lot o kolejne 30 minut. W odległości około 3,5 NM od progu pasa silnik samolotu zaczął nieregularnie pracować (krótkotrwałe przerwy w pracy). Pilot zgłosił ten fakt służbie ruchu lotniczego i kontynuował podejście równocześnie rozglądając się za miejscem do wykonania lądowania awaryjnego. W tym samym czasie kontroler na lotnisku ogłosił alarm, mobilizując Lotniskową Straż Pożarną i Dyżurnego Operacyjnego Portu.

Pilotowi udało się dolecieć do lotniska i wylądować na pasie 25R o godzinie 12:01 UTC. Po lądowaniu opuścił pas i zakołował pod stację paliw na pracującym silniku. Do samolotu zatankowano 100 litrów paliwa. Nie stwierdzono żadnych nieszczelności instalacji paliwowej. 

Oficjalna pojemność zbiorników w tym egzemplarzu samolotu to 98 litrów, zaś ilość zużywalna podana w instrukcji to 92 litry. Porównując te wartości można stwierdzić, że w instalacji paliwowej samolotu musiała pozostać minimalna (śladowa) ilość paliwa. 

Badając zdarzenie, Zespół badający zwrócił uwagę na fakt, że pilot w czasie lotu ani razu nie zweryfikował faktycznej ilości paliwa w zbiornikach, ani faktycznego zużycia po trasie. 

W wątpliwość także podano rzetelność i dokładność przeglądu przedlotowego, zwracając uwagę, że pilot wykazywał wcześniej tendencje do wykonywania tego typu przeglądu w sposób powierzchowny. Zapytany o zaniechanie pomiaru ilości paliwa w zbiorniku pilot stwierdził, że w ośrodku w którym się szkolił podstawowo, to mechanik zawsze przygotowywał mu samolot do lotu i samolot zawsze był zatankowany do pełna. 

Przyczyną incydentu lotniczego był: 

Brak wystarczającej ilości paliwa do wykonania zaplanowanego lotu. 

Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia: 
- błąd przy wypełnianiu PDT przez poprzednią załogę, gdzie w rubryce „pozostały stan paliwa” widniała wartość 66 litrów, zaś na następny PDT, w rubryce „z przeniesienia” wpisano wartość 96 litrów, 
- brak weryfikacji informacji dotyczących poziomu paliwa zawartych w PDT ze stanem faktycznym, 
- niestarannie wykonany przegląd przedlotowy, 
- błąd w planowaniu trasy skutkujący niedoszacowaniem czasu przelotu o około 30 minut, 
- brak monitorowania faktycznego zużycia paliwa po trasie, 
- brak reakcji na wydłużenie planowanego czasu przelotu o około 30 minut, w odniesieniu do ilości paliwa pozostałego w zbiornikach samolotu. 

Działania podjęte przez użytkownika: 

1. Bezpośrednio po zdarzeniu, po zapoznaniu się z dokumentacją z lotu przeprowadzono z pilotami wykonującymi w tym dniu loty spotkanie informacyjno-szkoleniowe na którym zapoznano z zaistniałym zdarzeniem i przeprowadzono dodatkowy instruktaż w zakresie procedur wykonywania przeglądów przedlotowych i osiągów i planowania lotów ze szczególnym uwzględnieniem planowania niezbędnej ilości paliwa do lotu. 

2. Zdarzenie zostało omówione szczegółowo z pozostałym personelem lotniczym na tegorocznej Konferencji Bezpieczeństwa, w dniu 30 marca 2014 roku. Omówiono szczegóły zdarzenia oraz dodatkowo przeprowadzono przypomnienie wiadomości z zakresu: 
- wykonywania przeglądów przedlotowych i wypełniania PDT; 
- zasad planowania lotu nawigacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem planowania zużycia paliwa; 
- zasad monitorowania parametrów pracy zespołu napędowego i ilości zużywanego paliwa; 
- zasad postępowania w sytuacjach szczególnych i awaryjnych związanych z małą ilością (brakiem) paliwa

3. Z pilotem biorącym udział w zdarzeniu przed wykonywaniem następnych lotów przeprowadzić dodatkowe szkolenie w zakresie: 
- wykonywania przeglądów przedlotowych i wypełniania PDT; 
- zasad planowania lotu nawigacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem prognozowanych warunków meteorologicznych i planowania zużycia paliwa; 
- zasad monitorowania parametrów lotu nawigacyjnego takich jak rzeczywiste czasy odcinkowe i ilości
zużywanego paliwa; 
- zasad postępowania w sytuacjach szczególnych i awaryjnych związanych z małą ilością (brakiem) paliwa. 

4. Zdarzenie zarejestrowano w dokumentacji Zespołu Bezpieczeństwa Aeroklubu Łódzkiego pod numerem 1/2014. 

Propozycje zmian systemowych: 

Wdrożono nową procedurę wypełniania PDT samolotu, uniemożliwiającą lub zmniejszającą do minimum ryzyko wystąpienia pomyłki przy wpisywaniu ilości pozostałego paliwa do nowego egzemplarza PDT. 

Komisja nie formułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.  

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony