PPGInfo – komputer PPG z firmy FlyElectronics
Urządzenie, jak mówi jego projektant i producent – Bartek Jaszul, powstawało przez okres 2 lat. W tym czasie, na rynku pojawiło się rozwiązanie innej firmy. Mimo wszystko prace nad urządzeniem były kontynuowane. W końcu gotowy produkt ujrzał światło dzienne. Oto mamy nowe urządzenie – komputer PPGInfo kontrolujący pracę silnika. Otrzymałem urządzenie już jakiś czas temu i poddałem dokładnym testom u jednego ze znajomych elektroników.
Na początek podam dane techniczne i możliwości podane przez producenta urządzenia:
-
pomiar obrotów silnika,
-
możliwość dowolnego ustawienia ilości iskier na obrót (0,5 – 6),
-
Zegar czasu rzeczywistego (pokazuje godzinę),
-
odczyt temperatury spalin z dwóch termopar (EGT),
-
możliwość ustawienia 2 alarmów temperatury (dla termopary 1 i dla termopary 2),
-
pomiar temperatury zewnętrznej,
-
pomiar czasu pracy napędu (czas liczony od uruchomienia i wyłączenia silnika),
-
pomiar kompletnego nalotu silnika,
-
pomiar stanu paliwa w zbiorniku.
Jak widać ilość mierzonych parametrów jest nieco przytłaczająca i być może dla wielu niepotrzebna. Aby dopasować urządzenie do wymagań, producent tak zaprojektował urządzenie, aby można było wyświetlać tylko niezbędne informacje. Resztę funkcji można ukryć i nie będą „zaśmiecać” ekranu. Dodam tylko, że można skonfigurować sobie 2 ekrany a na każdym 4 mierzone informacje. Pomiędzy ekranami poruszasz się za pomocą przycisku.
Możliwości konfiguracyjne urządzenia:
-
czas autowyłączenia – czas po którym urządzenie automatycznie się wyłączy (jeśli nie wykryje wciśnięcia dowolnego przycisku lub obrotów silnika),
-
ustawienia ilości iskier na obrót wału (także czterosuwy),
-
ustawienia zawartości ekranu numer 1,
-
ustawienia zawartości ekranu numer 2,
-
książka lotów – czas pracy ostatnich 20 odpaleń silnika,
-
nalot kompletny napędu,
-
ustawienie alarmu czasu lotu (np. po jakim czasie musimy martwić się o paliwo – dla tych, którzy nie latają „na lusterko”),
-
ustawienia progu alarmu termopary numer 1 (podajemy temp. przy którym wizualnie przyrząd daje znać o przekroczeniu),
-
ustawienia alarm termopary numer 2 (j.w),
-
on/off dla czujnika paliwa (czujnik 0-10V, czujnik 0-12V) – w pomiarze czujnikiem paliwa zastosowałem nowatorski systemu uśredniania wyników wraz z tzw. średnią odciętą.
-
ustawienia zegara,
-
ustawienia czasu auto wyłączenia,
Dodatkowe rozwiązania zastosowane w urządzeniu:
-
zintegrowany akumulator litowo jonowy pozwalający na wielogodzinną pracę,
-
zintegrowana ładowarka (urządzenie sprzedawane jest z zasilaczem ładującym wewnętrzny akumulator,
-
wymiary urządzenia to ok. 7x5cm,
-
wtyczka łącząca urządzenie z przewodem czujników wyposażona w blokadę,
-
płaska tylna powierzchnia i niewielka waga umożliwia zamontowanie urządzenia nawet za pomocą rzepa,
Dużą zaletą urządzenia jest możliwość samodzielnego uaktualniania jego wewnętrznego oprogramowania. Po co? Podczas testowania egzemplarza testowego zauważyłem kilka błędów. Poinformowałem o tym producenta, który szybko zareagował przysyłając w mailu nowszą, poprawioną wersję oprogramowania. Po zaprogramowaniu zauważone błędy zostały usunięte.
(...)
Leszek Klich
Całość opracowania czytaj na stronie paramotor.com.pl
Komentarze