Radni przeciw likwidacji przez LOT lotów atlantyckich z Krakowa
Krakowscy radni przyjęli rezolucję, w której wyrazili oburzenie z powodu zapowiedzianej przez LOT likwidacji bezpośrednich połączeń atlantyckich pomiędzy Krakowem a Chicago i Nowym Jorkiem.
Radni zaapelowali też do ministra skarbu Aleksandra Grada o podjęcie natychmiastowej interwencji "skutkującej obszernymi wyjaśnieniami złożonymi przez spółkę oraz wycofaniem się zarządu PLL LOT z pochopnie i nietrafnie podjętej decyzji".
Loty do Chicago i Nowego Jorku cieszą się niesłabnącą popularnością, a za decyzją narodowego przewoźnika stoją przesłanki pozamerytoryczne - ocenili radni w rezolucji.
Zdaniem radnych, likwidacja połączeń atlantyckich z Krakowa spowoduje wymierne straty finansowe dla portu lotniczego Kraków-Balice, którego gmina Kraków jest udziałowcem.
Podkreślili, że z powodu tej decyzji Polacy w USA i ich rodziny mieszkające w Małopolsce będą zmuszone do ponoszenia dodatkowych kosztów dojazdów na stołeczne Okęcie lub korzystania z usług przewoźników zagranicznych.
Polskie Linie Lotnicze LOT zdecydowały, że po blisko 13 latach wycofają się z bezpośrednich połączeń atlantyckich pomiędzy Krakowem a Chicago i Nowym Jorkiem. Ostatni rejs boeinga 767 w barwach LOT-u z podkrakowskich Balic na chicagowskie lotnisko O'Hare odbędzie się 27 października.
Dyrektor krakowskiego biura LOT Jadwiga Tyrankiewicz poinformowała wtedy PAP, że decyzją zarządu polskiego narodowego przewoźnika loty atlantyckie z Krakowa zostaną zamknięte na sezon zimowy. Prawdopodobnie nie wrócą jednak także w następnym sezonie letnim.
Jak tłumaczył rzecznik PLL LOT Jacek Balcer, spółka podejmuje decyzje o otwarciu lub zamknięciu połączenia lotniczego w oparciu o analizę ekonomiczną.
Atlantyckie połączenia z Krakowa cieszyły się sporą popularnością. W najlepszych latach w sezonie letnim w rozkładzie było pięć lotów tygodniowo do Chicago i dwa do Nowego Jorku. Na zimę zostawały 1-2 połączenia do Chicago. W latach 90. przez dwa lata utrzymywano też sezonowe połączenie do Toronto w Kanadzie.
Z połączeń tych korzystała przede wszystkim Polonia amerykańska, odwiedzająca rodzinne strony na południu kraju oraz Polacy pracujący czasowo w USA.
Pierwszy kursowy samolot PLL LOT z Nowego Jorku do Krakowa wylądował na lotnisku w podkrakowskich Balicach w niedzielę 7 grudnia 1997 roku. Dzień później przyleciał pierwszy bezpośredni samolot z Chicago. Rejsy wykonywane były boeingami 767 z ponad 200 miejscami pasażerskimi.
Komentarze