Przejdź do treści
Źródło artykułu

Mroczek: nie zakładamy dalszej gruntownej modernizacji myśliwców MiG-29

MON nie zakłada dalszej gruntownej modernizacji myśliwców MiG-29; trzonem Sił Powietrznych mają być F-16, a resort myśli o zakupie samolotów kolejnej generacji – poinformował w piątek w bazie lotniczej w Mińsku Mazowieckim wiceszef MON Czesław Mroczek.

W piątek wojsko symbolicznie zakończyło modernizację 16 z 32 posiadanych samolotów MiG-29. Uroczystość w mińskiej bazie połączono z obchodami 25. rocznicy wprowadzenia tych maszyn do służby w Polsce.

"Jeżeli chodzi o samoloty, które będą trzonem polskiego systemu obrony powietrznej, to przede wszystkim F-16. Nie zakładamy dalszej, tak gruntownej modernizacji pozostałych MiG-ów-29. Będziemy modernizować zgodnie z decyzją, która zapadła (wiosną - PAP), 18 samolotów Su-22. Myślimy o zakupie samolotu nowej generacji" – powiedział Mroczek pytany przez dziennikarzy o modernizację pozostałych samolotów MiG-29.

Wiceminister dodał, że pod koniec obecnego planu modernizacji technicznej, a więc ok. 2022 r. "będziemy mówić już o samolocie nowej generacji", a przed zmodernizowanymi myśliwcami MiG-29 jeszcze kilkanaście lat służby.

Pytany o uzbrojenie do MiG-ów, Mroczek zaznaczył, że siły zbrojne posiadają zapasy, jak również będą kupować środki bojowe w Rosji, skąd pochodzi samolot, ale największą inwestycją w lotnictwie mają być pociski manewrujące JASSM dla F-16. Dodał, że podpisanie umowy na te rakiety przewidywane jest "w granicach 11 grudnia".

Wiceminister zaznaczył też, że modernizację myśliwców z Mińska Maz. przeprowadził polski przemysł – Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy. To doświadczenie – mówił Mroczek – ma być przykładem dla całej polskiej zbrojeniówki. "Wielkie systemy uzbrojenia, które będziemy pozyskiwali od dostawców zagranicznych, muszą być przejęte przez polski przemysł, który w przyszłości ma brać udział w modyfikacji" – podkreślił Mroczek.

Podczas uroczystości Mroczek powiedział, że 25 lat służby samolotu MiG-29 w polskich Siłach Powietrznych to okres ważny z punktu widzenia rozwoju sił zbrojnych. "Mamy obecnie na wyposażeniu również samoloty F-16, ale przez te 25 lat, dzisiaj i jeszcze w perspektywie wielu następnych lat MiG-29 to będzie samolot niezwykle ważny z punktu widzenia zdolności naszych sił zbrojnych, zdolności Sił Powietrznych" – podkreślił Mroczek, który jest także posłem PO z okręgu obejmującego Mińsk Mazowiecki.

Wiceminister przypomniał, że polskie MiG-i-29 pięć razy brały udział w NATO-wskiej misji nadzoru przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii. Od stycznia piloci i maszyny z Mińska Mazowieckiego rozpoczną kolejną czteromiesięczną zmianę, tym razem ze zmodernizowanymi samolotami.

Dowódca generalny gen. broni pilot Lech Majewski, który w przeszłości był m.in. dowódcą pułku lotnictwa myśliwskiego z mińskiej bazy, zaznaczył, że MiG-29 pozostaje rekordzistą w historii naszego lotnictwa – jest maszyną eksploatowaną najdłużej bez jakiejkolwiek katastrofy.

"Dzięki wykonanej w Bydgoszczy wymianie wskaźników analogowych na cyfrowe, dodaniu drugiej radiostacji i nowoczesnej awioniki z szyną danych, kolorowego wskaźnika wielofunkcyjnego, komputera misji, cyfrowego rejestratora wideo i kamery – nasze MiG-i zyskały drugą młodość" – powiedział Majewski.

Zaznaczył, że możliwości operacyjne tych samolotów wzrosły, a szkolenie pilotów stało się łatwiejsze. Zapowiedział, że w Mińsku Mazowieckim zostanie zainstalowany nowy symulator lotu, który zastąpi urządzenia zamontowane przed ćwierćwieczem.

Majewski przypomniał, że piloci zespołu pokazowego z Mińska Mazowieckiego w tym roku 10 razy wystąpili za granicą, w tym wzięli udział defiladzie lotniczej na rozpoczęcie szczytu NATO w Newport. Zwrócił uwagę, że stateczniki maszyn z Mińska zdobią podobizny asów polskiego lotnictwa.

Doposażenie 16 z 32 polskich samolotów MiG-29 przeprowadziły zakłady z Bydgoszczy. Ostatnia maszyna została przekazana lotnikom 4 listopada, dzień później wylądowała w bazie. Prace obejmowały przede wszystkim nowy komputer misji, systemy nawigacji i łączności.

Umowa na modernizację samolotów MiG-29 z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego została podpisana w sierpniu 2011 r. Obejmowała 13 jednomiejscowych samolotów bojowych i trzy dwumiejscowe szkolno-bojowe. Całkowity koszt modernizacji wyniósł 126 mln zł.

Polska zamówiła 12 myśliwców MiG-29 w 1987 r. Pierwsze cztery przyleciały do Mińska Maz. 16 czerwca 1989 r., kolejne maszyny dotarły na przełomie czerwca i lipca oraz w październiku 1990 r. Pierwsze loty szkolne nad Mazowszem odbyły się w sierpniu 1989 r., pierwszy dyżur bojowy – w styczniu 1992 r. W grudniu 1995 r. Polska pozyskała z Czech kolejnych 10 myśliwców w zamian za śmigłowce W-3 Sokół. We wrześniu 2003 r. Niemcy przekazały Polsce 22 egzemplarze samolotów MiG-29 w cenie 1 euro za sztukę, wraz z uzbrojeniem i częściami zapasowymi. W maju 2005 r. pierwszy z poniemieckich samolotów przybył do bazy w Malborku.

Bazy z Mińska Maz. i Malborka, które wchodzą w skład 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, eksploatują 32 myśliwce – 26 w wersji bojowej i 6 w wersji szkolno-bojowej. Do tej pory MiGi-29 w barwach polskiego lotnictwa wylatały około 32 tysiące godzin. (PAP)

ral/ mhr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony