MON: początek negocjacji z firmami oferującymi samoloty szkolne
W poniedziałek rozpoczęły się negocjacje z firmami startującymi w przetargu na nowe samoloty szkolno-treningowe wraz z systemem szkolenia - podał w poniedziałek szef departamentu prasowo-informacyjnego MON kmdr Janusz Walczak. Koniec rozmów zaplanowano na wrzesień.
"W ramach postępowania na dostawę zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer), prowadzonego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dziś, 5 sierpnia 2013 r., rozpoczęły się negocjacje z firmami, które złożyły spełniające wymagania zamawiającego wnioski o udział w postępowaniu" - powiedział Walczak. Jak dodał, koniec negocjacji zaplanowano na koniec września 2013 r.
Negocjacje są prowadzone z trzema firmami: Alenia Aermacchi z Włoch, brytyjskim koncernem BAE Systems oraz Lockheed Martin UK (LMUK) – brytyjskim oddziałem koncernu zbrojeniowego z USA. To one na początku czerwca złożyły wstępne oferty dotyczące zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego.
Po zakończeniu rozmów firmy zostaną zaproszone do złożenia ostatecznych ofert. Po ich ocenie ma nastąpić wybór samolotu i systemu szkolenia.
Przetarg dotyczy pozyskania w latach 2016-17 ośmiu nowych samolotów szkolenia zaawansowanego (klasy Advanced Jet Trainer), z pakietem szkoleniowym i logistycznym, w tym symulatorami, wyposażeniem dydaktycznym, częściami zamiennymi, sprzętem naziemnej obsługi samolotów i dokumentacją oraz opcją zakupu czterech następnych samolotów w kolejnych latach. Nowe samoloty mają zastąpić szkolne TS-11 Iskra, które nie nadają się do szkolenia pilotów myśliwców F-16. Postępowanie rozpoczęło się w lutym 2013 r.
Alenia Aermacchi oferuje samolot M-346, BAE Systems proponuje maszynę Hawk AJT, a Lockheed Martin UK samolot T-50 - południowokoreański samolot skonstruowany we współpracy z LM.
Wstępnej oferty nie złożyła – mimo wcześniejszego zgłoszenia udziału w przetargu – czeska firma Aero Vodochody, która proponowała samolot L-159 Alca.
W 2010 r. MON rozpisało przetarg na 16 samolotów szkolno-bojowych klasy LIFT (Lead-In Fighter Trainer). Miały one służyć nie tylko szkoleniu pilotów samolotów bojowych, ale także zastąpić wycofywane samoloty szturmowe Su-22. Przetarg został anulowany w październiku 2011. MON stwierdziło, że koncepcja wykorzystania tego samego typu samolotu do szkolenia i do zadań bojowych nigdzie nie została sprawdzona, a zakup samolotów wyposażonych m.in. w rzeczywisty radar, a nie jego symulator, i układ aktywnego sterowania lotem fly-by-wire byłby zbyt kosztowny. (PAP)
ral/ pz/ bk/
Komentarze