Lotnisko Katowice obsłużyło w marcu o ok. 69 proc. mniej pasażerów niż rok wcześniej
Z lotniska Katowice w marcu br. skorzystało blisko 30 tys. pasażerów, czyli o ponad 69 proc. mniej niż przed rokiem – podały w piątek służby prasowe portu. Rósł natomiast nadal przewóz lotniczego cargo.
Jak poinformował Piotr Adamczyk z biura prasowego Katowice Airport, w ruchu pasażerskim ogółem obsłużono tam w marcu br. 29,8 tys. podróżnych – o 66,9 tys. mniej (spadek o 69,2 proc.) w porównaniu z tym samym okresem ub. roku.
Z siatki połączeń regularnych skorzystało w marcu br. blisko 5 tys. pasażerów, o 73,5 tys. mniej (o 93,7 proc.) w porównaniu z trzecim miesiącem 2020 r. W ruchu czarterowym linie lotnicze przewiozły natomiast z i do Pyrzowic 24,6 tys. osób, czyli o 6,6 tys. więcej (o 36,4 proc.) niż rok temu.
W marcu w Pyrzowicach odbyły się 1082 starty i lądowania, czyli o 507 mniej (o 31,9 proc) niż w tym samym okresie minionego roku.
W całym I kw. br. w Katowice Airport obsłużono 68,9 tys. podróżnych, tj. o 583 tys. mniej (o 89,4 proc.) niż w tym samym czasie w 2020 r. Z regularnych połączeń skorzystało nieco ponad 21 tys. osób, czyli o ponad 505 tys. mniej (o 96,0 proc.) niż rok temu. W ramach lotów czarterowych odnotowano 46,7 tys. pasażerów, to jest o 64 tys. mniej (o 57,8 proc.) w porównaniu z tym samym okresem w 2020 r.
Od stycznia do końca marca katowickie lotnisko obsłużyło 2693 operacji startów i lądowań, czyli o 4 372 mniej (o 61,9 proc.) niż rok temu.
Jak powiedział cytowany przez Adamczyka Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza katowickim lotniskiem, ze względu na trudną sytuację pandemiczną przewozy pasażerskie ciągle mają problem z odbudową, co szczególnie dotyczy ruchu regularnego.
„W tym segmencie, nawet jeśli jakieś trasy wracają do siatki, to wypełnienia dalekie są od satysfakcjonujących. W czarterach sytuacja wygląda inaczej. Nie ma praktycznie problemu z wypełnieniem rejsów, których z Pyrzowic z każdym tygodniem jest więcej” – wskazał Tomasik.
Podkreślił, że o znaczeniu ruchu czarterowego w Katowice Airport świadczy udział tego segmentu w całości liczby obsługiwanych pasażerów. W pierwszym kwartale 2020 r. ruch regularny miał ok. 80 proc. udział w całości ruchu pasażerskiego. W tym samym okresie br. to czartery stanowią 70 proc. ruchu.
Tomasik zaznaczył w piątek, że w marcu br. roku kontynuowany był stabilny trend dużego wzrostu przewozów cargo z i do Pyrzowic. Podczas trzeciego miesiąca 2021 r. w Katowice Airport obsłużono 2479 ton towarów, to jest o 734 tony więcej (o 42 proc. więcej) w porównaniu z tym samym miesiącem ub. roku. W całym I kwartale br. obsłużono 6704 tony frachtu, o 1839 ton więcej, niż przed rokiem.
„Strategia rozwoju, na którą postawiliśmy w 2007 r., przynosi owoce w trudnym, pandemicznym czasie. Przez lata inwestowaliśmy nie tylko w infrastrukturę do obsługi ruchu pasażerskiego, ale także w tą przeznaczoną pod cargo. Przez pandemię przewozy pasażerskie się załamały, ale w tym samym czasie strefa cargo cały czas tętni życiem” – skomentował prezes GTL.
„Rok 2021 w segmencie przewozu towarów zapowiada się w Pyrzowicach wyjątkowo rekordowo, ponieważ spodziewamy się około 30 proc. wzrostu ładunków i zbliżenia do wartości 30 tys. ton obsłużonego frachtu rocznie” – zasygnalizował Tomasik.
Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe dotąd 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 r. zakładała przewiezienie 5,5 mln podróżnych. Ostatecznie, ze względu na pandemię, w ub. roku zanotowano 1,44 mln pasażerów.
Lotnisko pozostaje krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.
Komentarze