Przejdź do treści
Źródło artykułu

Drugi etap programu inwestycyjnego lotniska Katowice – do 2025 r.

Do 2025 roku port lotniczy Katowice zamierza zrealizować drugi etap programu inwestycyjnego, zwiększającego przepustowość lotniska oraz poprawiającego infrastrukturę i jakość obsługi. Planowana jest m.in. rozbudowa terminalu pasażerskiego; powstanie też koncepcja budowy nowego.

W poniedziałek – dokładnie trzy lata po oddaniu do użytku nowej drogi startowej, która była głównym przedsięwzięciem pierwszego etapu inwestycji – port podsumował dotychczasowe projekty i przypomniał o kolejnych, które mają być zrealizowane w ciągu najbliższych siedmiu lat. Rozpoczęty w 2007 r. i podzielony na dwa etapy budowlany program inwestycyjny jest największym w historii lotniska w Pyrzowicach.

Jak podało zarządzające podkatowickim lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), obecnie w toku jest rozbudowa płyty postojowej dla samolotów towarowych, zaś w przyszłym roku rozpocznie się przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B. Ponadto w najbliższym czasie GTL rozpocznie prace koncepcyjne, które pozwolą określić ostateczną skalę inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej – chodzi o budowę nowego, niezależnego terminalu pasażerskiego wyposażonego w rękawy.

W najbliższych latach GTL chce również zrealizować takie projekty, jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowa bazy do obsługi technicznej samolotów, centralna wartownia, baza paliwowa oraz rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów. Na terenie portu inwestują też partnerzy GTL – trwa budowa Hotelu Moxy (marka sieci Marriott), gdzie inwestorem jest Chopin Airport Development; obiekt ma być oddany do użytku latem tego roku.

Ponadto dwa projekty w Pyrzowicach prowadzi Polska Agencja Żeglugi Powietrznej – trwa wyposażanie w niezbędne urządzanie nowej wieży kontroli lotniska, którą Agencja zamierza oddać do użytku operacyjnego na przełomie lat 2018 i 2019. Wspólnie z GTL, PAŻP realizuje też przedsięwzięcie służące wyposażeniu podejścia do pasa 09 drogi startowej w system ILS CAT I. Dzięki temu pyrzowickie lotnisko będzie pierwszym w kraju portem z systemem ILS na obydwu kierunkach drogi startowej.

Największą, wartą 157 mln zł, inwestycją w Porcie Lotniczym Katowice była dotąd budowa nowej drogi startowej o długości 3,2 km – decyzja o realizacji tego projektu zapadła w 2008 r., a prace rozpoczęły się pięć lat później i trwały 710 dni. Pierwszy samolot wystartował z niej dokładnie trzy lata temu, 28 maja 2015 r. Niespełna połowa środków na budowę pochodziła z funduszy unijnych.

"W ciągu trzech lat funkcjonowania nowej drogi startowej korzystające z niej linie lotnicze przewiozły z i do Pyrzowic ok. 10,5 mln pasażerów oraz ponad 50 tys. ton cargo. Na nowej infrastrukturze wykonano prawie 100 tys. startów i lądowań. Bez wątpienia dzięki nowej drodze podnieśliśmy poziom bezpieczeństwa, ponieważ umożliwia wykonywanie startów i lądowań przy o wiele gorszych warunkach atmosferycznych niż na wcześniej używanym pasie" – skomentował prezes GTL Artur Tomasik.

Prezes podkreślił, że oddanie do użytku nowej drogi wraz pozostałymi zrealizowanymi w minionej dekadzie inwestycjami sprawiło, że Pyrzowice są dziś "portem bez ograniczeń". "Jest to możliwe dzięki temu, że fizyczny stan naszej infrastruktury jest zgodny z założeniami projektowymi, co potwierdzają audyty Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Fakt ten pokazuje, jak wysoką jakość wykonania prezentują zrealizowane przez nas inwestycje, w tym nowa droga startowa. Do 2025 r. chcemy zrealizować drugi etap naszego programu inwestycyjnego" – dodał Tomasik.


(fot. Marek Barciewicz)

Dzięki nowej drodze startowej możliwe stało się wprowadzenie II kategorii operacji lotniczych, co oznacza, że lądowania mogą odbywać się przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 m i pułapie chmur nie niższym niż 30 m. Wcześniej minima dla lądowania wynosiły odpowiednio 550 m i 60 m. W dniu oddania do użytku nowej drogi startowej został podniesiony kod referencyjny pyrzowickiego lotniska z 4D do 4E – oznacza to, że infrastruktura portu w całości przystosowana jest do przyjęcia dalekodystansowych, szerokokadłubowych samolotów o rozpiętości skrzydeł dochodzącej do 65 m. Aktualnie w Polsce taki kod referencyjny mają tylko dwa lotniska – Katowice Airport oraz Lotnisko Chopina w Warszawie.

Oprócz budowy nowej drogi startowej, w pierwszym etapie inwestycji, w latach 2007-2016, nastąpiła też rozbudowa i modernizacja terminalu pasażerskiego A, budowa terminalu pasażerskiego C oraz powstał nowy terminal cargo wraz płytą postojową dla samolotów towarowych. Stworzona została baza do obsługi technicznej samolotów – istniejący hangar przeszedł generalny remont, wybudowano też nowy hangar. Zmodernizowano większość dróg kołowania, drogą kołowania stała się też stara droga startowa. Rozbudowano płytę postojową nr 1, powstała nowa płyta do odladzania samolotów.

W ocenie prezesa Tomasika, oddanie do użytku nowej drogi startowej było bardzo ważnym impulsem dla rozwoju pyrzowickiego lotniska, które w 2015 r. obsłużyło 3 mln pasażerów rocznie, w minionym roku 3,9 mln, a w tym roku ma ich być ponad 4,5 mln. W pierwszym kwartale br. liczba podróżnych w Pyrzowicach była o 25 proc. wyższa niż w tym samym okresie przed rokiem, wobec średnio 8-procentowego średniego wzrostu ruchu w Europie. Pyrzowice są liderem wśród lotnisk regionalnych w segmencie przewozów czarterowych oraz cargo. W obowiązującym od końca marca br. rozkładzie lotów z Pyrzowic dostępnych jest ponad 120 kierunków regularnych i czarterowych do 31 państw na czterech kontynentach.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony