Przejdź do treści
O chłopcu, który chciał zostać lotnikiem (fot. Ośrodek Kultury „Zameczek” w Czernicy)

O chłopcu, który chciał zostać lotnikiem

Jesień to czas zadumy, nostalgii i wspomnień o tych, którzy już odeszli. W listopadzie 2013 roku, po cichu i nagle, odszedł znany w świecie bohater wojenny – major pilot Antoni Tomiczek.

Ośrodek Kultury „Zameczek” w Czernicy wiedziony chęcią zachowania w lokalnej pamięci tego niezwykłego człowieka zaprasza 30.10.2016 r. w godzinach od 16:00 do 20:00 na wydarzenie zatytułowane „O chłopcu, który chciał zostać lotnikiem.”

Program wydarzenia:
Spektakl utrzymany w poetyce teatru papierowego pt. „O chłopcu, który chciał zostać lotnikiem” (godziny spektaklu: 16:00, 16:40, 17:20, 18:00, 18:40, 19:20),
Wystawa dla dzieci: „Marzenia małego Antka”,
Wystawa dla dorosłych: „Nad płonącą Warszawą – długi lot do domu majora pilota Antoniego Tomiczka” (własność Gminnej Biblioteki Publicznej w Lyskach),
„Halifax Antka”: warsztaty dla najmłodszych prowadzone przez pasjonatów i zdobywców wielu nagród w dziedzinie modelarstwa.

Bilety do nabycia w Ośrodku Kultury w Czernicy:
Dorośli – 10 zł.
Dzieci – wstęp wolny.
Odpłatne warsztaty dla dzieci: „Halifax Antka” – 7 zł.

Więcej informacji na stronie wydarzenia.


Antoni Tomiczek urodził się 13 listopada 1915 r. w Pstrążnej koło Rybnika. Od 1930 r. uczył się w szkole piechoty w Koninie, a w 1936 r. zgłosił się do służby w lotnictwie. Szkolenie lotnicze przeszedł w Krakowie i Grudziądzu. Służył w 122 eskadrze myśliwskiej stacjonującej w Krakowie i w jej składzie w październiku 1938 r. brał udział w zajęciu Zaolzia przez stronę Polską.

Po wybuchu II wojny światowej, w trakcie polskiej wojny obronnej brał udział w ewakuacji maszyn i sprzętu lotniczego. 20 września dostał się do niewoli sowieckiej po przymusowym lądowaniu w rejonie Tarnopola, 17 września gdy odbywał lot do Rumunii. Jako więzień sowiecki pracował przy budowie szosy Lwów-Kijów oraz w kamieniołomach, a następnie, w wyniku niemieckiej Operacji Barbarossa, został przeniesiony do obozu w Starobielsku.

Zwolniony z niewoli sowieckiej na mocy Paktu Sikorski-Majski, przedostał się do Szkocji, gdzie ukończył szereg brytyjskich kursów lotniczych. Po przeszkoleniu w pilotażu bombowców typu Wellington i Halifax na wiosnę 1944 r., w sierpniu tego samego roku został przydzielony do 1586 Eskadry do Zadań Specjalnych Dywizjonu 301 stacjonującej w okolicach Brindisi, stacjonującej na południu Włoch. Brał udział w misjach zaopatrzeniowych dla powstańczej Warszawy, pierwszy lot odbył nocą 22/23 sierpnia, potem brał także udział w innych akcjach zaopatrzeniowych, jego ostatnią był zrzut dla AK w Gorcach u podnóża Kiczory, nocą 28/29 grudnia 1944 r. Następnie od marca 1945 r., został włączony w skład odtworzonego 301 Dywizjonu „Ziemi Pomorskiej – Obrońców Warszawy”, odbywającym w tym okresie loty zaopatrzeniowe i z wojskiem między innymi do Francji, Włoch, Grecji, Niemiec, Danii i Norwegii. W Polskich Siłach Powietrznych w Wielkiej Brytanii służył do 1946 r., w stopniu chorążego (W/O) pilota.

Od 1947 r. przebywał ponownie w Polsce, pracując do 1979 r. w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w Rybniku. W latach 1957-1964 latał jako pilot sportowy reprezentując Aeroklub Gliwicki, którego był członkiem.

W podrybnickich Lyskach działa Gimnazjum im. mjr. pil. Antoniego Tomiczka.
Źródło: Wikipedia

FacebookTwitterWykop

Nasze strony