Nowy sprzęt do wykrywania materiałów wybuchowych na lotnisku w Gdańsku
Gdańskie lotnisko kupiło dwie maszyny do wykrywania materiałów wybuchowych. Koszt zakupu i montażu to 22 mln zł.
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy w przesłanym komunikacie poinformował, że zakupił dwie maszyny, które wykryją automatycznie każde zagrożenie i pomogą obsłudze lotniska.
"Uruchomiliśmy wyjątkowo czułe urządzenia do wykrywania przedmiotów, mogących stanowić potencjalne zagrożenie w ruchu lotniczym" - powiedział cytowany w komunikacie kierownik Działu Technicznego i Cargo Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy Sławomir Kurowski.
Dodał, że dokładność prześwietlania nowych maszyn jest taka, jak badania medycznego wykonanego zwykłym RTG w stosunku do badania wykonanego tomografem komputerowym.
Zakupiony sprzęt zapewni dokładniejszą kontrolę i ma lepszą zdolność do automatycznej oceny bagażu, przez co zmniejszona została liczba walizek zakwestionowanych.
"Mniejszy jest odsetek bagaży wysyłanych do oceny przez operatora. Ponadto operator otrzymuje widok prześwietlonego i zakwestionowanego przez maszynę bagażu w 3D. Może go obejrzeć z każdej strony, a to umożliwia mu szybszą i dokładniejszą weryfikację, co następnie przekłada się na mniejszą liczbę bagaży wysyłanych do kontroli manualnej w obecności pasażera" - poinformowała rzeczniczka gdańskiego lotniska Agnieszka Michajłow.
Urządzenie do prześwietlania ma szybki, wielopoziomowy system wykrywania materiałów wybuchowych nowej generacji dla bagażu rejestrowanego i ładunków lotniczych. Jest wyposażone w dwuwidokowy skaner linii rentgenowskiej o podwójnej energii z pełnym obrazowaniem i rekonstrukcją 3D wolumetrycznej tomografii komputerowej.
Każda maszyna zapewnia portom lotniczym przepustowość do 1800 walizek na godzinę, a przewoźnikom lotniczym możliwość kontroli 2500 paczek na godzinę.
Gdański port przekazał, że urządzenia zostały wyprodukowane przez brytyjską firmę Smiths Detection. Koszt jego zakupu i montażu to 22 mln złotych.
Wymianę urządzeń do prześwietlania zaleciła lotniskom w całej Europie Komisja Europejska rozporządzeniem z 5 listopada 2015 roku w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego.(PAP)
autor: Piotr Mirowicz
Komentarze