III edycja FLY-RAJD

Stinson 108 w locie (fot. Navcom Systems)

Zapraszamy pilotów do wzięcia udziału w III edycji FLY-RAJD. Tegoroczna edycja podniebnego rajdu organizowana jest z okazji 80. lecia utworzenia Szkoły Pilotów L.O.P.P. w Świdniku, uczczenia 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej, a także 100. rocznicy powstania Zakładów Plage § Laśkiewicz. Trasa przelotu i atrakcje nawiązują do obiektów związanych z tymi wydarzeniami.

Swoją obecność potwierdziło jak dotąd 17 załóg z całej Polski. FLY-RAJD to nie tylko okazja do uczczenia ważnych rocznic, ale także promocja naszego regionu i tradycji lotniczych. To też okazja dla miłośników lotnictwa do spotkania się z wyjątkowymi pilotami i ich maszynami. Na trawiastym lotnisku w Świdniku nie zabraknie takich samolotów jak Cessny, Stingi, Zodiaki, Siriusy oraz urokliwej Wilgi.

Spotkanie prasowe odbędzie się w sobotę 14.09.2019, o godzinie 15.00 przy lotnisku trawiastym w Świdniku, ul. Żwirki i Wigury 49. Będzie to okazja do rozmów z załogami oraz organizatorami podniebnego rajdu oraz sfotografowania samolotów i poznania ciekawostek na ich temat. Zapraszamy także do uczestnictwa w historycznej biesiadzie, która odbędzie się w sobotę 14.09.2019 o godz. 18.00 w hangarze przy trawiastym lotnisku w Świdniku. Głównym tematem spotkania będzie historia polskiego lotnictwa, powstania Szkoły Pilotów w Świdniku oraz uczestnictwo polskich pilotów w II wojnie Światowej.

To już trzecia edycja zlotu samolotów General Aviation zorganizowana przez Navcom Systems Fly, przy współpracy KAGERO Publishing. Wzorem lat ubiegłych chcemy przypominać i propagować lotnicze tradycje Lubelszczyzny. W ubiegłym roku, w 100-lecie Niepodległości i 100-lecie Polskiego Lotnictwa Wojskowego, odbył się I Lot Polski Wschodniej im. Pawła Zołotowa. W tym roku chcemy w godny sposób upamiętnić wybuch II wojny światowej, w której polskie lotnictwo odegrało znaczącą rolę. Lotnisko trawiaste w Świdniku, z którego w sobotę rano wystartuje III FLY-RAJD, zostało zbombardowane zaraz po rozpoczęciu wojny, 2 września 1939 roku. Uczestnicy wylądują na lotnisku w Mielcu gdzie zaplanowane jest oglądanie repliki polskiego bombowca PZL-37 Łoś oraz innych maszyn. W kampanii wrześniowej Łosie pełniły rolę samolotów szturmowych. Niektóre dokumenty podają, że podczas nalotu na świdnickie lotnisko, w dniu 9 września, prawdopodobnie spalił się jeden PZL.37 Łoś.

Kolejnym punktem będzie przelot nad Sandomierzem, by po raz trzeci wziąć udział w cyklicznej imprezie „Skrzydła nad...”. Drugie międzylądowanie planujemy gościnnie na lotnisku Aeroklubu Stalowowolskiego w Turbii. Będzie to czas na dotankowanie samolotów, odpoczynek, oglądanie samolotów biorących udział w sandomierskiej imprezie, a także rozmowy z pilotami.

Wstęga Wisły z powietrza zawsze wygląda malowniczo, dlatego tą trasą dolecimy nad Kazimierz, by z lotu ptaka spojrzeć na miasteczko, zamek w Janowcu i skierować się nad Aeroklub Lubelski w Radawcu, zrobić „low-passa” nad dawnymi Zakładami Plage § Laśkiewicz i pozostałymi po ich działalności hangarami i budynkami administracyjnymi.

Na pomysł stworzenia aeroklubu wpadli w połowie lat 20. pracownicy wymienianej już wielokrotnie fabryki Plage i Laśkiewicz powołując Koło Miłośników Lotnictwa. Wśród założycieli był m.in. Jerzy Dąbrowski – późniejszy konstruktor samolotu PZL P-37 „Łoś”. W 1938 roku aeroklub przeniósł się z Bronowic do Świdnika, ale działalność szkoleniową wkrótce przerwała wojna. Po II wojnie, w sierpniu 1946 r., na lotnisku w Świdniku, reaktywowano działalność aeroklubu. W 1953 roku Aeroklub Lubelski został przeniesiony na zachód od Lublina do miejscowości Radawiec, gdzie funkcjonuje do dzisiaj.

Rajd zakończy się o 14.45 na lotnisku trawiastym zarządzanym przez Navcom Systems w Świdniku. O godzinie 18.00 rozpocznie się lotnicze biesiadowanie.

Zgłoszenia udziału w III FLY-RAJD należy dokonać do dnia 11.09.2019r. na adres e-mail: kadry@navcomsystems.net lub telefonicznie pod nr telefonu 505 040 878.

Do pobrania:
•  Formularz zgłoszeniowy do pobrania
•  Regulamin III FLY-RAJDu do pobrania

Program III FLY-RAJD:

13 września 2019r.
15.00 – 17.30 – przylot samolotów w godzinach popołudniowych
17.40 – 18.15 – zakwaterowanie w pokojach hotelowych
18.20 – wyjazd busem do Lublina
19.00 – 20.00 – zwiedzanie Starego Browaru „Perła”
20.15 – 22.30 – kolacja i degustacja regionalnego piwa
22.40 – powrót do hotelu, nocleg.

14 września 2019r.
08.30 – briefing
09.00 – start z lotniska (trasa: EPSL – EPML – EPST – EPSL)
10.10 – międzylądowanie w Mielcu, oglądanie PZL P-37 „Łoś” i innych maszyn latających
11.45 – odlot do Turbii
12.15 – a) samoloty floty NAVCOM SYSTEMS Fly – przelot formacją i „low-pass” nad Sandomierzem (w ramach pokazów „Skrzydła nad Sandomierzem”), lądowanie w Turbii
b) pozostałe samoloty – drugie międzylądowanie w Turbii, tankowanie, odpoczynek, kawa, herbata
13.30 – wylot z Turbii, powrót do Świdnika ok. godz. 14.40
13.30 – wylot EPST, powrót do Świdnika ok. godz. 14.40
15.00 – obiad
16.00 – powrót do hotelu
18.00 – lotnicza biesiada III FLY-RAJDu”2019, czyli spotkania, pogawędki w miłym towarzystwie.

15 września 2019r.
10.00 podsumowanie III FLY-RAJDu, pożegnanie załóg i powrót do domu.

Źródło: Navcom Systems
comments powered by Disqus