Przejdź do treści
Źródło artykułu

To więcej niż samolot – to spełnienie marzeń człowieka o lataniu

Przed widzami kanału National Geographic prawdziwy król przestworzy – pierwszy na świecie szerokokadłubowy samolot odrzutowy. I choć młodsze maszyny próbują zdetronizować leciwego już Jumbo Jeta, jego historia i konstrukcja znane są wszystkim miłośnikom lotnictwa. Ten niezwykły samolot był spełnieniem odważnych ludzkich marzeń o lataniu. To ta właśnie maszyna, jako pierwsza, pozwoliła człowiekowi na lot, dokąd tylko sobie wymarzył.

„Boeing 747 – rewolucja” – premiera w poniedziałek 30 kwietnia o godz. 22:00 na kanale National Geographic.

747 to najbardziej charakterystyczny samolot pasażerski na niebie. To nim lata prezydent Stanów Zjednoczonych i to na jego pokład weszło jak dotąd najwięcej pasażerów. Maszyna może ich pomieścić nawet 568. Szacuje się, że Boeingi 747 przewiozły dotychczas liczbę pasażerów równą niemal połowie ludzkości. Początki tej legendy nie były jednak łatwe, choć wszystko zaczęło się jak w niezwykłej opowieści. Na początku była wizja i to ona połączyła Juana Trippe’a – szefa linii lotniczych Pan Am oraz Billa Allena – stojącego na czele koncernu Boeing. Dwaj mężczyźni, stojący u progu emerytury, postanowili z przytupem zakończyć swoją karierę zawodową i zrealizować projekt budowy samolotu, jakiego jeszcze dotąd nigdy nie było. Przede wszystkim miał zabierać na pokład ponad 2 razy więcej pasażerów niż dotychczas i móc ich przemieścić w dowolne, nawet najbardziej oddalone miejsce na świecie. Jak to zwykle bywa z wizjami – również ta okupiona została niezwykłym wysiłkiem, ryzykiem, ale i ogromnym nakładem finansowym.

Początki były więc skromne. Powołano 20-osobowy zespół inżynierów, którzy niemal od razu przystąpili do prac koncepcyjnych. Pracowali dzień i noc, zastanawiając się, jak w jednej maszynie zmieścić tak wielu pasażerów. Według pierwszego zamysłu Boeing 747 miał być samolotem z podwójnym, piętrowym pokładem. Musiał jednak spełniać wyśrubowane wymogi bezpieczeństwa, a w przypadku samolotu z dwoma pokładami, mogło się to okazać problematyczne. Pojawiła się więc nowa koncepcja – ułożenia obu pokładów nie na sobie a obok siebie. Tak właśnie powstał szerokokadłubowy 747. Udało się stworzyć maszynę, o jakiej marzyli Trippe i Allen. Teraz trzeba było szybko przełożyć plany i szkice na  fizyczną produkcję samolotu. To z kolei wymagało przygotowania całej infrastruktury – potrzebne były ogromne hangary i drogi dojazdowe, którymi do hal produkcyjnych mogłyby docierać wielkie części konstrukcyjne.


Prototyp 747 został po raz pierwszy zaprezentowany publiczności 30 września 1968 roku
(fot. SAS Scandinavian Airlines/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Prototyp Boeinga 747 wykonany został z 4,5 miliona części, a do jego produkcji wykorzystano 75 ton aluminium. Astronomicznie wysokie były też koszty, które musiał ponieść Boeing. To doprowadziło koncern na skraj upadłości.

Boeing 747 został wybudowany w 28 miesięcy. Jego pierwszy testowy lot odbył się 9 lutego 1969 roku, a w stronę maszyny zwrócone były oczy wielu miłośników i znawców lotnictwa. Teraz wystarczyło tylko udowodnić, że ogromny 747 będzie w stanie wzbić się w niebo i polecieć. Inauguracyjny lot komercyjny, w którym pasażerowie zapłacili za bilety, odbył się rok później – 21 stycznia 1970 roku. Pasażerowie – nie bez przygód – polecieli z nowojorskiego lotniska JFK na Heathrow w Londynie.

„Boeing 747 – rewolucja” – premiera w poniedziałek 30 kwietnia o godz. 22:00 na kanale National Geographic.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony