Zmiany na wystawie plenerowej w Muzeum Sił Powietrznych
Na ekspozycji plenerowej Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, trwają prace związane z przygotowaniem nowej odsłony prezentowanej kolekcji. Zmiany aranżacyjne stanowią jeden z etapów przygotowań do jubileuszu 10-lecia utworzenia tej instytucji. Przypomnijmy, uroczyste otwarcie odbyło się 26 sierpnia 2011 roku.
Tuż przy garnizonowym placu apelowym i pomniku Bohaterskim Lotnikom Dęblińskiej Szkoły Orląt rozpościera się na blisko 4 hektarach powierzchni, ekspozycja plenerowa Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Zgromadzone tu statki powietrzne to jedna z największych w Polsce kolekcji związanych z historią techniki lotniczej. Można tu obejrzeć unikatową kolekcję uzbrojenia Sił Powietrznych z okresu od zakończenia II wojny światowej aż po czasy współczesne. Prezentowane są tu również systemy obrony przeciwlotniczej, broń rakietowa, radary oraz inny sprzęt zabezpieczenia i ubezpieczenia technicznego lotów. Wiele z tych zabytków to unikaty.
Na wystawie znajduje się 77 statków powietrznych w tym 14 śmigłowców i 63 samoloty, 5 różnych przeciwlotniczych systemów rakietowych, 40 pojazdów specjalnych oraz 9 przyczep z urządzeniami techniki lotniczej, a także zestawy radiolokacyjne krótkiego i dalekiego zasięgu.
Historyczne samoloty myśliwskie, szkolne i szkolno-bojowe w „Alei Orląt” zostały wyeksponowane w nowy, dynamiczny sposób, umożliwiający lepszy dostęp widzom do kolekcji. Chronologicznie można prześledzić historię ewolucji, budowanego w Polsce samolotu Lim (Licencyjnego myśliwca), od wersji Lim-2 poczynając, kończąc na Lim-6bis. Nie bez znaczenia jest fakt, że nowa aranżacja uwolniła, choć trochę, brakującego już miejsca pod nowe eksponaty. Celem zmian jest również wyeksponowanie samolotu pasażerskiego Jak-40 oraz poprawa komunikacji i estetyki wystawy przed kolejnym sezonem wiosenno – letnim oraz uroczystościami jubileuszowymi.
Zmienia się również część poświęcona samolotom szkolnym. W układzie chronologicznym Muzeum prezentuje samoloty służące do szkolenia podstawowego adeptów dęblińskiej Szkoły Orląt – samolot ZLIN-42N, PZL-104 Wilga 35A, PZL-130 TM Orlik (pierwszy przedprodukcyjny egzemplarz z zabudowanych silnikiem turbośmigłowym), oraz samolot szkolenia zaawansowanego przyszłych pilotów samolotów odrzutowych – szkolno-treningowy WSK PZL TS-11 Iskra (w Szkole od 1964 roku). Zobaczymy tu również unikatowy testowy egzemplarz I-22 Iryda, która w planach z przełomu XX i XXI wieku miała zastąpić wysłużoną „Iskrę”.
Największa zmiana dokonuje się w głębi dęblińskiej ekspozycji, gdzie trwają prace ziemne nad obwałowaniami Izolowanego Stanowiska Postojowego. Jest to element powstającej dioramy, który ukaże ciekawy element pejzażu lotnisk wojskowych.
Aby utrzymać eksponaty zgromadzone w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie w dobrej kondycji rozbudowywana jest sieć wodociągowa na terenie ekspozycji plenerowej.
Więcej zdjęć z prac na wystawie plenerowej na stronie www.muzeumsp.pl
Komentarze