Przejdź do treści
Pod dobrymi skrzydłami Nr 8 (fot. muzeumsp.pl)
Źródło artykułu

Pod dobrymi skrzydłami Nr 8

Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie z radością oddaje do rąk sympatyków lotnictwa ósmy numer biuletynu „Pod dobrymi skrzydłami”.

Wersja tradycyjna (papierowa) dla czytelników dostępna jest w Muzeum Sił Powietrznych.

Mamy nadzieję, że w tej formie przybliżymy Państwu nasze działania a także zachęcimy do zaplanowania wizyty w Dęblinie, kiedy tylko będzie to możliwe – mówi Paweł Pawłowski, Dyrektor Muzeum Sił Powietrznych.

W numerze nr 8.2020 można znaleźć m.in. artykuły nawiązujących do 100 rocznicy Bitwy Warszawskiej (dr Andrzej Olejko), 80 rocznicy Zbrodni Katyńskiej (Marcin Arbuz) oraz początków lotnictwa (dr Andrzej Rypulak, dr Wojciech Grobelski).

W Nr 8 biuletynu "Pod dobrymi skrzydłami" polecamy:

Muzeum w innym świetle
O zmierzchu stalowe ptaki, znajdujące się na ekspozycji plenerowej w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, zmieniają swoje oblicze. Wydobyte z mroku, zwracają uwagę przechodniów i wywołują nastrój spójny z walorami historycznymi i tożsamością miejsca – pomiędzy centrum miasta a pasem lotniska. Kierunkowe delikatne światła i światłocienie wydobywają niewidoczne za dnia (także przy świetle ulicznym i blasku księżyca) walory artystyczne i plastyczne konstrukcji samolotów i śmigłowców.

Wzmacniamy opiekę nad obiektami muzealnymi
Przechowywanie i prezentowanie obiektów muzealnych wymaga ścisłej i precyzyjnej kontroli środowiska. Sztandary, numizmaty, medale i odznaczenia, dokumenty papierowe, fotografie, uniformy lotnicze i oporządzenie wojskowe mają jednego wroga jakim jest zmienna wilgotność i temperatura.
Klimat ma bardzo duży wpływ na muzealia. Jeżeli znajdują się w złych warunkach, mogą ulec szybszej degradacji. Muzealia starzeją się wolniej lub szybciej, w zależności od materiału z jakiego zostały wykonane. Zadaniem muzealników jest zatrzymanie tego procesu, tak by zabytki te przetrwały w niezmienionym  stanie i mogły być także w przyszłości przedmiotem badań nad naszą historią.

Good Morning, Dęblin – see you again in 2020
Zapraszamy miłośników historii – członków grup rekonstrukcji historycznych, odtwarzających uzbrojenie i wyposa-żenie wojska Stanów Zjednoczonych Ameryki z lat 1775–2018, na piknik historyczny, który odbędzie się w Dęblinie w dniach 3–5 VII 2020 r. na terenie przykoszarowego placu ćwiczeń Wisła – 1. Dęblińskiego Batalionu Drogowo Mostowego.

Z Baczewskim pod pachą śpiewając Yankee Doodle i Dixie...
"Powyciągaliśmy wszystkie zużyte graty z hangarów. Będziemy latać choćby na złamanie karku, bo wiemy, że dzisiejszy dzień jest decydujący.Co kwadrans wyruszał jeden aparat z lotniska, co kwadrans wracał jeden z frontu. Zeszywano podarte skrzydła samolotów, naprawiano motory, łatano potrzaskane kulami części konstrukcji i ruszano, ze świeżym zapasem benzyny i amunicji znów do walki na złamanie karku. Cały dzień, od świtu do późnego wieczora trwa atak. Efekt jego da się przedstawić w kilku krótkich cyfrach: wykonano 14‑tu aparatami 72 loty nad nieprzyjacielem. Rzucono około 4000 kg bomb, wystrzelono około 25 000 naboi do k.m. [Siemion] Budienny [Budionny] posunął się naprzód w dniu tym zaledwie o 3 km. Sytuacja została uratowana. Większa część 6‑ej Armii zdążyła skoncentrować się pod Lwowem do decydującej bitwy z [S.] Budionnym."
Mjr Adam Brzechwa-Ajdukiewicz tak w "Księdze ku czci poległych lotników" opisał wypowiedź  jednego z lotników, którzy w sierpniu 1920 r. ocalili Lwów.

Lotnictwo wojskowe w służbie Papieża Jana Pawła II
16 X 1978 roku, kardynał Karol Wojtyła został papieżem i jako Jan Paweł II rozpoczął swój 27-letni pontyfikat. Jego pierwsza pielgrzymka do Polski w VI 1979 roku wyzwoliła w kraju nieopisany entuzjazm i równie wielkie obawy ówczesnych władz.
W ocenie świadków tego wydarzenia, jak i historyków – zapoczątkowała też rozpad systemu komunistycznego. Jan Paweł II pielgrzymował do Ojczyzny 8 razy. Szczególne zasługi w prawidłowym  przygotowaniu tych podróży mieli żołnierze i sprzęt Sił Powietrznych. Wiele masowych – pielgrzymich spotkań odbyło się na lotniskach wojskowych.

W 100-tną rocznicę "Cudu nad Wisłą”
Wojna polsko-rosyjska w 1920 roku, w przeciwieństwie do I wojny światowej, była wojną manewrową. Na wielkich przestrzeniach Białorusi i Ukrainy rola lotnictwa, jako narzędzia obserwacji i łączności, była nieoceniona. Wkrótce też okazało się, że lotnictwo znakomicie spisuje się w walkach naziemnych.

Makieta lotniska – Szkoły Orląt w Dęblinie
Wielkoformatowa makieta w skali 1:150, przedstawiająca dęblińskie lotnisko i Szkołę Orląt otwiera wystawę stałą „Historia polskiego lotnictwa wojskowego” w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Nowa aranżacja ekspozycji głównej została zaprezentowana 2 września 2019 roku w programie uroczystych obchodów 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz tragicznego nalotu niemieckiej Luftwaffe i bombardowania miasta Dęblin w 1939 roku.

Zaczęło się w Grudziądzu
Grudziądz miał ogromny wpływ na rozwój lotnictwa w Polsce. Na początku 1920 roku z tutejszego lotniska wystartował pierwszy polski samolot wojskowy. Z końcem 1920 roku powstała tu Wyższa Szkoła Pilotów. 5 listopada 1925 roku, na bazie jej infrastruktury utworzono Oficerską Szkołę Lotniczą, którą w 1927 r. przeniesiono do Dęblina. Jej miejsce zajęła nowo powstała Lotnicza Szkoła Strzelania i Bombardowania.

W cieniu katyńskiego lasu
„Ze Smoleńska donoszą, że miejscowa ludność wskazała władzom niemieckim miejsce tajnych egzekucji masowych, wykonywanych przez bolszewików, i gdzie GPU wymordowało 10 000 polskich oficerów...” donosiło 13 kwietnia 1943 r. radio Berlin. W bezimiennych grobach życie straciło blisko 22 tysiące polskich obywateli – oficerów wojska polskiego, służb mundurowych, przedstawicieli inteligencji i duchowieństwa. Wśród ofiar mordu znaleźli się również polscy lotnicy, których los rzucił na wschód w śmiertelne objęcia Związku Sowieckiego.
9 kwIetnIa 2020 roku o godzInIe 12.00 zapraszamy na uroczyste otwarcie wystawy związanej z dniem pamięci ofiar zbrodni katyńskiej i wykład okolicznościowy prof. dr hab. Marka Dutkiewicza.

Z przestworzy do... kopalni. niezwykłe losy lotnika z poznańskiej Ławicy
100-lecie Polskiego Lotnictwa jest dobrą okazją do odkrycia nieznanych epizodów, których bohaterami często bywali prości żołnierze. Jeden z nich w sposób wyjątkowy zapisał się w historii Stacji Lotniczej Poznań-Ławica (die Fligerstation Posen‑Lawitz) i nie mniej frapujące były jego dalsze losy...
Stanisław Brzuszkiewicz był autorem wielu nieznanych zdjęć dokumentujących powszedni dzień rodzących się „wielkopolskich skrzydeł”. Fotografował aeroplany latające nad poznańskim lotniskiem, pilotów, mechaników oraz rozmaite uroczystości czy – zdarzające się dość często – kraksy.

Nowe muzealia w kolekcji
Przyznana w tym roku dotacja celowa Ministerstwa Obrony Narodowej pozwoliła nam na zakup cennych obiektów, które dotychczas prezentowaliśmy na zasadzie terminowej umowy użyczenia. Zbiory Muzeum Sił Powietrznych wzbogaciły się tym samym o niezwykle cenne pamiątki z kilku kolekcji związanych z dziejami polskiego lotnictwa, cenne i o dużej wartości historycznej.

Gabinet Figur Wojskowych
Figury żołnierzy różnych formacji wojsk z I i ii wojny światowej, repliki wiernie oddające oryginalne umundurowanie, oporządzenie, broń i detale obrazujące realia historyczne to bohaterowie wystawy „Gabinet figur wojskowych”. Do tego świata miniatur – w nietypowej skali 1:6 – zaprasza od 16 maja 2020 r. Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.
 
Początki lotniczego rozpoznania obrazowego
Marzeniem człowieka od wieków było wznieść się w powietrze by móc spojrzeć na Ziemię z perspektywy lotu ptaków. Po raz pierwszy marzenie to spełnili francuscy bracia, Jacques Etienne i Joseph Michel Montgolfier, którzy 5 VI 1783 r. przeprowadzili udaną próbę lotu balonu bezzałogowego, a już w listopadzie tego roku odbył się pierwszy lot załogowy.

Więcej w wersji elektronicznej poniżej. Zapraszamy do lektury.

Nr 8 (PDF) – do pobrania: Pod dobrymi skrzydłami 8.2020

Nr archiwalny (PDF) – do pobrania: 1.2017. Pod Dobrymi Skrzydłami
Nr archiwalny (PDF) – do pobrania: 2.2017. Pod Dobrymi Skrzydłami
Nr archiwalny (PDF) – do pobrania: 3.2017. Pod Dobrymi Skrzydłami
Nr archiwalny (PDF) – do pobrania: 4.2018. Pod Dobrymi Skrzydłami
Nr archiwalny (PDF) – do pobrania: 5.2018. Pod Dobrymi Skrzydłami
Nr archiwalny (PDF) – do pobrania: 6.2019. Pod Dobrymi Skrzydłami
Nr archiwalny (PDF) – do pobrania: 7.2019. Pod Dobrymi Skrzydłami

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony