Przejdź do treści
SAAB AJSF 37 Viggen (fot. muzeumlotnictwa.pl)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": SAAB 37 Viggen

W dniu 10 kwietnia 2022 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o szwedzkim naddźwiękowym, wielozadaniowym samolocie bojowym SAAB 37 Viggen, opracowanym w latach 60-tych. Ten bardzo oryginalny układ konstrukcyjno-aerodynamiczny wymusiły specyficzne warunki działania lotnictwa wojskowego Szwecji. Jego niezwykły układ aerodynamiczny ponaddźwiękowego dwupłatowca oraz inne rozwiązania konstrukcyjne do dziś budzą wielkie zainteresowanie. Uczestnicy spotkania poznają historię powstania i rozwoju oraz konstrukcję tego wspaniałego dzieła techniki lotniczej, którego wersję AJSF 37 można zobaczyć w Muzeum w Krakowie.


Saab JA 37 Viggen – szwedzki samolot myśliwsko-szturmowy zaprojektowany w 1964 roku przez wytwórnię lotniczą SAAB i produkowany w latach 1970–1990 jako następca myśliwca J 35 Draken.

W 1967 roku oblatano prototyp samolotu SAAB AJ 37 Viggen (grom, miotany przez nordyckiego boga wojny Thora), będący następcą samolotów J32 Lansen i J35 Draken. W roku 1970 weszła do produkcji wersja szturmowo-myśliwska AJ 37, a następnie dwumiejscowa wersja szkolna Sk 37. Powstała też morska wersja rozpoznawczo – patrolowa SH 37, rozpoznawcza SF 37 i myśliwska JA37. Łącznie zbudowano 329 Viggenów wszystkich wersji.

SAAB AJSF 37 Viggen w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. muzeumlotnictwa.pl)

SAAB AJSF 37 Viggen w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Prezentowany samolot wyprodukowano w 1977 roku. W latach 1992–1998 25 SF 37 przeszło modernizację do standardu AJSF 37, obejmującą zastosowanie komputerowego systemu planowania misji i możliwość przenoszenia 4 pocisków rakietowych AIM-9 L/M Sidewinder. Jego główne wyposażenie stanowi 6 aparatów fotograficznych produkcji francuskiej firmy Matra – 3 SKa – 24-120, zamontowane w nosie i po bokach kadłuba, pokrywające panoramę od horyzontu do horyzontu, SKa-24-57 do zdjęć szerokokątnych i 2 SKa-24-600 do zdjęć z dużej wysokości, zamontowane pod kadłubem. Może też przenosić zasobniki do aktywnych i pasywnych zakłóceń elektronicznych.

Dane techniczne:
Rozpiętość – 10,6 m
Długość – 16, 5 m
Masa startowa – 17000 kg
Maksymalna prędkość – 2195 km/h
Pułap – 18 000 m
Zasięg – 2250 km
Uzbrojenie – 4 pociski rakietowe AIM-9 L/M
Silnik – Volvo RM8A o ciągu 11,788 kg z dopalaniem

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony