Przejdź do treści
 Republic Aviation F-84E "Thunderjet" (fot. E. Galbraith, USAF/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Republic F-84

W dniu 12 lutego 2023 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o jednym z pierwszych amerykańskich myśliwców odrzutowych. Prostoskrzydły F-84 (początkowo P-84) był nękany przez wiele problemów technicznych związanych z płatowcem i jego silnikiem. Okazał się potem dość udanym samolotem myśliwsko-bombowym, pierwszym amerykańskim nosicielem taktycznej bomby jądrowej. Był też produkowany w wersji rozpoznawczej. W zbiorach muzeum znajduje się F-84F, wersja samolotu ze skośnymi skrzydłami. Uczestnicy spotkania poznają historię i konstrukcję tego samolotu.

Republic Aviation F-84 Thunderjet to samolot odrzutowy skonstruowany pod koniec II wojny światowej dla USAAF, jeden z pierwszych myśliwców odrzutowych zachodnich po II wojnie światowej. Początkowe oznaczenie P-84 zostało zmienione na F-84 wraz z wprowadzeniem w USAF nowego systemu oznaczeń. Prototyp został oblatany 28 lutego 1946 roku, a do 1953 roku wyprodukowano łącznie około 4450 sztuk.

Skrzydła pierwszych wersji F-84 nie miały skosu, co powodowało, że w wojnie koreańskiej nie były w stanie sprostać górującym nad nimi osiągami myśliwcom MiG-15. Skośne powierzchnie nośne MiG-ów powodowały mniejsze opory aerodynamiczne w zakresie większych prędkości, pozwalając na znacznie lepsze osiągi w locie. W tych starciach Thunderjety odniosły tylko 8 zwycięstw przy utracie 64 swoich samolotów. F-84 wycofano z tego powodu z użycia jako myśliwce i zaczęto stosować jako samoloty myśliwsko-bombowe do ataków na pociągi, magazyny, mosty, pozycje i wojska wroga. W tej roli maszyna przenosiła bomby (w tym zasobniki z napalmem) i niekierowane pociski rakietowe. Ogółem między 1951 a 1953 rokiem wylatały nad Półwyspem Koreańskim 86 408 misji, z 335 maszynami utraconymi.

Niepowodzenie wersji F-84 z prostymi skrzydłami w planowanej pierwotnie roli samolotu myśliwskiego przyczyniło się do powstania późniejszych, poprawionych wersji ze skośnymi skrzydłami. Znacznie zmodyfikowany samolot otrzymał ostatecznie oznaczenie F-84F Thunderstreak (prototyp oznaczono początkowo jako YF-96, co implikowałoby zupełnie nowe oznakowanie wersji seryjnej). Na bazie F-84F powstała także wersja rozpoznawcza RF-84F Thunderflash.

Republic F-84F Thunderstreak (fot. U.S. Air Force, Domena publiczna, Wikimedia Commons)

Republic F-84F Thunderstreak (fot. U.S. Air Force, Domena publiczna, Wikimedia Commons)

F-84 był pierwszym amerykańskim samolotem myśliwskim zdolnym przenosić taktyczną broń atomową o mocy 8–60 kT. (Źródło: Wikipedia)

Egzemplarz o numerze seryjnym 52-7157, który można zobaczyć w Muzeum Lotnictwa Polskiego, został przekazany przez Muzeum Sił Zbrojnych i Historii Wojskowości w Brukseli.

Republic F-84F Thunderstreak (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Republic F-84F Thunderstreak (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Prototyp F-84F oblatano 3 czerwca 1950 r. Jego rozwój przeciągał się i dopiero w 1954 r. pierwsze F-84F weszły do służby w USAF. Była ona krótka, ponieważ jego przedłużające się narodziny w połączeniu z dynamicznym rozwojem samolotów odrzutowych w latach 50-tych sprawiły, że F-84F w momencie wejścia do służby był już samolotem mało nowoczesnym i szybko został wyparty przez maszyny o znacznie wyższych osiągach i doskonalszym wyposażeniu. Do 1957 r. zbudowano 2348 egzemplarzy.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony