Przejdź do treści
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Pierwsze samoloty odrzutowe

W dniu 9 czerwca 2019 r. (niedziela), o godzinie 12:00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o pierwszych samolotach odrzutowych, doświadczalnych i bojowych (o ich konstrukcji, uzbrojeniu i silnikach), powstałych przed i w czasie II wojny światowej. Nowy napęd samolotów był rewolucją w technice lotniczej.

80 lat temu rozpoczęła się era odrzutowego lotnictwa. Pierwsze prace nad silnikiem odrzutowym rozpoczęły się w latach 30. XX wieku. Pracowały nad nim zespoły z Wielkiej Brytanii pod przewodnictwem Franka Whittle'a oraz z Niemiec z Hansem von Ohairem na czele. W czerwcu 1939 roku w Niemczech poleciał pierwszy samolot doświadczalny z napędem rakietowym – He 176. Pod koniec sierpnia tego samego roku wystartował do pierwszego lotu samolot z bardziej obiecującym napędem turboodrzutowym, był nim niemiecki Heinkel He 178 – pierwszy wojskowy samolot odrzutowy.

Jednak nie był on pierwszym samolotem z silnikiem odrzutowym, był nim Coandă 1910 (znany także jako Coandă 1) – pierwszy na świecie samolot z silnikiem odrzutowym (powszechnie uważany za pierwszy samolot odrzutowy Heinkel He 178 był pierwszym samolotem ze współcześnie używanym silnikiem turboodrzutowym), zbudowany został przez rumuńskiego konstruktora Henriego Coandę w 1910 roku. Samolot ten używał opracowanego przez Coandę prymitywnego silnika odrzutowego. Swój pierwszy i jedyny lot odbył 16 grudnia 1910 r. na lotnisku w Issy-les-Moulineaux.


Coandă 1910 (fot. The Flight magazine archive from Flightglobal/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons)

Pierwszym myśliwcem użytym bojowo był Messerschmitt Me 262.

Przelot dokonany w 1940 samolotem Campini Caproni CC.2 został uznany oficjalnie przez FAI za pierwszy udany lot odrzutowcem (wcześniejszy lot niemieckim samolotem Heinkel He 178 w 1939 nie był przelotem publicznym).

Pierwszym odrzutowcem pasażerskim był De Havilland Comet. Wszedł do regularnej służby w 1952 r. Wzrost popularności lotów pasażerskich przyczynił się do powstania takich samolotów jak Boeing 747, mogący przewozić ponad 500 pasażerów, czy też Tu-144, który pierwszy przełamał barierę dźwięku 5 czerwca 1969, a 15 lipca 1969 został pierwszym komercyjnym transportowcem, który przekroczył prędkość Mach 2.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony