Z serii spotkania przy samolocie: Pierwsze odrzutowce

Replika He 178 w Rostock-Laage Airport (fot. Gryffindor (Praca własna)/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

W dniu 18 maja 2018 r. (piątek), o godzinie 20:00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych. Spotkanie, które tym razem odbedzie sie wyjątkowo w piątkowy wieczór, jest jedną z atrakcji przygotowanych na krakowską Noc Muzeów w MLP, o której więcej TUTAJ.

Prowadzone będą rozmowy o pierwszych samolotach odrzutowych, doświadczalnych i bojowych (o ich konstrukcji, uzbrojeniu i silnikach), powstałych przed i w czasie II wojny światowej.  Nowy napęd samolotów był rewolucją w technice lotniczej.

Pierwsze prace nad silnikiem odrzutowym rozpoczęły się w latach 30. XX wieku. Pracowały nad nim zespoły z Wielkiej Brytanii pod przewodnictwem Franka Whittle'a oraz z Niemiec z Hansem von Ohairem na czele.

Coandă 1910 (znany także jako Coandă 1) – pierwszy na świecie samolot z silnikiem odrzutowym (powszechnie uważany za pierwszy samolot odrzutowy Heinkel He 178 był pierwszym samolotem ze współcześnie używanym silnikiem turboodrzutowym), zbudowany został przez rumuńskiego konstruktora Henriego Coandę w 1910 roku. Samolot ten używał opracowanego przez Coandę prymitywnego silnika odrzutowego. Swój pierwszy i jedyny lot odbył 16 grudnia 1910 r. na lotnisku w Issy-les-Moulineaux.


Coandă 1910 (fot. The Flight magazine archive from Flightglobal/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons)

Pierwszym myśliwcem użytym bojowo był Messerschmitt Me 262.

Pierwszym odrzutowcem pasażerskim był De Havilland Comet. Wszedł do regularnej służby w 1952 r. Wzrost popularności lotów pasażerskich przyczynił się do powstania takich samolotów jak Boeing 747, mogący przewozić ponad 500 pasażerów, czy też Tu-144, który pierwszy przełamał barierę dźwięku 5 czerwca 1969, a 15 lipca 1969 został pierwszym komercyjnym transportowcem, który przekroczył prędkość Mach 2.

Źródło: Muzeum Lotnictwa Polskiego
comments powered by Disqus