Przejdź do treści
Flyer I w czasie pierwszego w historii lotu (fot. John T. Daniels/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Konstrukcja samolotu. Jak jest zbudowany samolot

W dniu 5 lutego 2023 r. (niedziela), o godzinie 12:00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o konstrukcji różnych samolotów, powstałych na przestrzeni około 120 lat historii lotnictwa. Uczestnicy spotkania poznają ogólne zasady budowy samolotów i używanych do ich wykonania materiałów. Będą mogli też dowiedzieć się więcej o elementach samolotów zwiększających skuteczność i bezpieczeństwo latania.

Niewątpliwie pionierskim samolotem był Flyer I (znany także jako Wright Flyer oraz 1903 Flyer), drewniany dwupłat, który zaprojektowany został przez braci Orville'a i Wilbur'a Wright i był pierwszym samolotem silnikowym na świecie. 17 grudnia 1903 r. na wzgórzach Kill Devil w Karolinie Północnej odbył się pierwszy lot samolotu. Podczas 12 sekundowego lotu Flyer I, pilotowany przez Orville’a Wrighta pokonał 36,5 m. Tego dnia odbyły się łącznie cztery loty, z których najdłuższy trwał 59 sekund.

Bracia Wright nie byli jednak pierwszymi, którzy zasłużyli się na polu budowy samolotów. Pierwszym człowiekiem, o którym można powiedzieć, że podróżował na pokładzie samolotu, był Clément Ader (1841–1925), który wzniósł się maszyną napędzaną silnikiem parowym.

Pierwszym odrzutowcem był niemiecki Heinkel He 178, poddany próbom w 1939 roku. Brytyjskie i amerykańskie odrzutowce pojawiły się niedługo potem, w czasie drugiej wojny światowej. Dzisiejsze tego typu samoloty mogą pokonać barierę prędkości dźwięku.

Wyznacznikiem tego jak daleko rozwinięto konstrukcję samolotów może być samolot B-2 Spirit – amerykański bombowiec strategiczny wykonany w technologii stealth, zdolny do przenoszenia bomb konwencjonalnych i jądrowych. Konstrukcja samolotu oparta jest na układzie latającego skrzydła. B-2 Spirit napędzany jest czterema turbinowymi silnikami dwuprzepływowymi firmy General Electric. Samolot zbudowany jest głównie z materiałów kompozytowych, m.in. z kevlaru. Przy okazji projektowania B-2 opracowano 900 nowych materiałów i technologii produkcji. Do jego budowy użyto stopów tytanowych i tworzyw kompozytowych na bazie żywic epoksydowych i ceramicznych.

B-2 Spirit (fot. U.S. Air Force, Domena publiczna, Wikimedia Commons)

B-2 Spirit (fot. U.S. Air Force, Domena publiczna, Wikimedia Commons)

Nie sposób nie wspomnieć wydarzenia z 2 grudnia 2022 roku, kiedy to koncern zbrojeniowy Northrop Grumman zaprezentował w Kalifornii najnowocześniejszy samolot bombowy B-21 Raider. Maszyna ma stać się "kręgosłupem" amerykańskich sił powietrznych. W myśl założeń B-21 zdolny ma być do przenoszenia zarówno broni konwencjonalnej, jak i ładunków jądrowych.

Bombowiec B-21 Raider

Bombowiec B-21 Raider

Na przestrzeni około 120 lat historii lotnictwa powstało wiele ciekawych konstrukcji różniących się liczbą płatów, umocowaniem na kadłubie płatu głównego, liczbą zamocowanych silników, liczbą kadłubów, rodzajem podwozia, przeznaczeniem, sposobem prowadzenia(załogowe, bezzałogowe), a także sposobem startu i lądowania. O tych wszystkich konstrukcjach już w niedzielę opowie uczestnikom spotkania Jan Hoffmann.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony