Przejdź do treści
Flyer I w czasie pierwszego w historii lotu (fot. John T. Daniels/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii spotkania przy samolocie: Od drewna do kompozytu – Samolot zmienia kształt

W dniu 18 listopada 2018 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna. Wstęp wolny.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o rewolucyjnych zmianach w konstrukcjach samolotów oraz ich napędów. Uczestnicy spotkania dowiedzą się o zmianach w konstrukcji samolotów jakie dokonały się od 1903 roku do współczesnego nam czasu. Tematem spotkania będzie prawdziwa rewolucja w technice lotniczej wojskowej i cywilnej, wywołana wzrostem zainteresowania samolotem jako środkiem walki i transportu.

Flyer I (znany także jako Wright Flyer oraz 1903 Flyer) to drewniany dwupłat, który zaprojektowany został przez braci Orville'a i Wilbur'a Wright i był pierwszym samolotem silnikowym na świecie. 17 grudnia 1903 r. na wzgórzach Kill Devil w Karolinie Północnej odbył się pierwszy lot samolotu. Podczas 12 sekundowego lotu Flyer I, pilotowany przez Orville’a Wrighta pokonał 36,5 m. Tego dnia odbyły się łącznie cztery loty, z których najdłuższy trwał 59 sekund.

W drodze "od drewna do kompozytu" powstało wiele ciekawych konstrukcji, o których już w niedzielę opowie uczestnikom spotkania Jan Hoffmann.

Wyznacznikiem tego jak daleko rozwinięto konstrukcję samolotów może być samolot B-2 Spirit – amerykański bombowiec strategiczny wykonany w technologii stealth, zdolny do przenoszenia bomb konwencjonalnych i jądrowych. Konstrukcja samolotu oparta jest na układzie latającego skrzydła. B-2 Spirit napędzany jest czterema turbinowymi silnikami dwuprzepływowymi firmy General Electric. Samolot zbudowany jest głównie z materiałów kompozytowych, m.in. z kevlaru. Przy okazji projektowania B-2 opracowano 900 nowych materiałów i technologii produkcji. Do jego budowy użyto stopów tytanowych i tworzyw kompozytowych na bazie żywic epoksydowych i ceramicznych.


B-2 Spirit (fot. U.S. Air Force/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony