Przejdź do treści
Formacja czterech zamolotów F-100 (fot. USAF/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii spotkania przy samolocie: North American F-100 „Super Sabre”

W dniu 17 października 2021 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o pierwszym seryjnym ponaddźwiękowym samolocie myśliwskim w lotnictwie wojskowym Stanów Zjednoczonych. F-100 okazał się bardzo skomplikowanym samolotem. Przy realizacji jego projektu wyłoniło się szereg nieoczekiwanych problemów konstrukcyjnych i aerodynamicznych. Wprowadzenie na uzbrojenie myśliwca F-100 było ogromnym wyzwaniem technicznym, otwarło nowy rozdział w rozwoju amerykańskiej techniki lotniczej.

Pierwszy lot prototypu YF-100A miał miejsce 25 maja 1953 roku. Już podczas tego pierwszego lotu YF-100A przekroczył barierę dźwięku. Jako pokaz możliwości nowego samolotu podpułkownik USA Everest ustanowił w nim rekord prędkości osiągając 1 219.48 km/h.


YF-100A (fot. USAF/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Pierwotnym zastosowaniem F-100 było wywalczanie przewagi w powietrzu. Jednak podczas wprowadzania do eksploatacji wersji F-100 A Super Sabre, USA zgłosiło potrzebę wyposażenia samolotu w zdolność do atakowania celów naziemnych i przekształcenia go w myśliwiec uderzeniowy. Zmodyfikowano w ten sposób ostatnie 70 samolotów serii A nadając im nowe oznaczenie F-100 C.

Seria wypadków, jakim ulegały F-100 zaraz po wprowadzeniu do służby, spowodowana była wadliwą konstrukcją usterzenia ogonowego. Problemem było wchodzenie samolotu w głębokie przeciągniecie, które na niskiej wysokości prowadziło do katastrofy. Wadę szybko usunięto, przywracając oryginalną konstrukcję usterzenia z modelu "YF-100A". Skutkiem tych wypadków była jednak zła opinia, jaką F-100 uzyskał wśród pilotów. Kariera F-100 A w USAF była bardzo krótka. Zakończono wprowadzanie ich do służby w 1955 a wycofano już w 1959. Przekazane zostały do jednostek Air National Guard i do Sił Powietrznych Tajwanu. Nadal jednak miały opinie samolotu "feralnego". Nie działo się to bez powodu, w różnych wypadkach utracono bowiem prawie 50% wyprodukowanych F-100 A.

Samolot F-100 zapoczątkował serię samolotów ponaddźwiękowych nazywaną serią stulecia – "the century series".

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony