Z serii "Spotkania przy samolocie": Myśliwce Puławskiego
W dniu 25 września 2021 r. (sobota), o godzinie 15:00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.
Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.
Prowadzone będą rozmowy o konstrukcjach samolotów myśliwskich inż. Zygmunta Puławskiego. Po jego śmierci prace projektowe przejął W. Jakimiuk. Dzięki tym samolotom Polska, na początku lat 30-tych znalazła się w światowej czołówce producentów myśliwców całkowicie metalowej konstrukcji. Uczestnicy spotkania poznają historię tych myśliwców, rozwój i konstrukcję.
Spotkanie odbędzie się w Internecie w formie webinaru.
Link do strony, na której spotkanie się odbędzie: www.us02web.zoom.us/j/86430599468
Strona będzie aktywna od godziny 14:30.
Zygmunt Puławski był polskim pilotem i inżynierem, konstruktorem lotniczym. Opracował nowe rozwiązania w lotnictwie, m.in. podwozie nożycowe oraz oryginalny układ skrzydeł nazwany płatem Puławskiego lub płatem polskim.
Był twórcą serii polskich myśliwców:
• PZL P.1 (PZL P-1) – jednomiejscowy prototyp samolotu myśliwskiego. Pierwszy z samolotów rodziny myśliwców z polskim płatem. Mimo międzynarodowego zainteresowania nie został wprowadzony do produkcji.
• PZL P.2 (PZL P-2) – jednomiejscowy górnopłat. Była to modernizacja samolotu PZL P-1. Podstawową różnicę stanowił sposób usztywnienia skrzydła. Aby zmniejszyć opór aerodynamiczny i zredukować niekorzystny wpływ szerokich zastrzałów zastosowanych w P-1, konstruktor zastąpił je układem elastycznych ścięgien. Taki układ bezzastrzałowy zapewniał skrzydłom stałe położenie przez połączenie ich w trzech płaszczyznach: górnej nad wygięciem skrzydeł i ukośnych po obu stronach kadłuba- w miejsce zastrzałów.
• PZL P.6 (PZL P-6) – prototyp polskiego samolotu myśliwskiego z rodziny myśliwców z polskim płatem, opracowany i oblatany w 1930 roku w Państwowych Zakładach Lotniczych. Samolot ten nigdy nie wyszedł poza stadium prototypu i tym samym nigdy nie trafił do produkcji oraz służby w lotnictwie. Samolot ten na owe czasy był zwrotny, szybki i dobrze uzbrojony.
PZL P.7a (fot. Unknown/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
• PZL P-7 (PZL P-7) – był rozwinięciem konstrukcji samolotu PZL P.6. W latach 1932-1933 został wyprodukowany w 149 egz. pod oznaczeniem PZL P-7a. Samolot wzbudził wielkie zainteresowanie za granicą, zapytania ofertowe napłynęły z Rumunii, Portugalii, Turcji, Grecji, Szwecji oraz Jugosławii.
• PZL P.8 (PZL P-8) – jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej zaprojektowany jako kontynuacja koncepcji samolotu PZL P-1 z rzędowym silnikiem. projekt powstał na przełomie lat 1930/1931. Wersja seryjna PZL P.8 (z wprowadzonymi niezbędnymi poprawkami) miała nosić oznaczenie PZL P.9, natomiast odmiana z mocniejszym silnikiem Rolls-Royce "Kestrel" o mocy 750 KM miała być oznaczona jako PZL P.10.
• PZL P.11 (zwany potocznie „jedenastką”) – Prace nad tą konstrukcją rozpoczął konstruktor z biura konstrukcyjnego Państwowych Zakładów Lotniczych – inż. Zygmunt Puławski, na początku 1931 roku, początkowo głównie z myślą o eksporcie. Była ona rozwinięciem modelu PZL P.7 z mocniejszym silnikiem i innymi zmianami. Po tragicznej śmierci inż. Puławskiego w marcu 1931, prace kontynuował zastępca inż. Z. Puławskiego, inż. Wsiewołod Jakimiuk. W latach 1933-1934 P.11 był jednym z najnowocześniejszych samolotów myśliwskich na świecie.
Samoloty PZL P.11 na lotnisku (fot. Unknown/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
• PZL.12 (PZL-12H) – prototyp polskiego samolotu amfibii opracowany i wyprodukowany w Państwowych Zakładach Lotniczych. PZL.12 był pierwszym całkowicie polskim wodnosamolotem. Podczas jednego z lotów doświadczalnych 21 marca 1931 roku, pilotowany przez inżyniera Puławskiego samolot runął na ulicę w warszawskiej dzielnicy Ochota. Puławski zmarł w drodze do szpitala. Dalsze prace nad PZL.12 zostały wstrzymane.
PZL.12 (fot. Unknown/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Litera P w konstrukcjach Państwowych Zakładów Lotniczych była początkowo rezerwowana wyłącznie dla inżyniera Puławskiego lub też wiązana była z samolotami „pościgowymi” (myśliwskimi) (według różnych źródeł). Niekiedy można spotkać się z nieporozumieniami w tej materii i dodawaniem litery P do oznaczeń innych polskich konstrukcji (np. PZL P.37 Łoś zamiast PZL.37 Łoś), co nie było jednolicie stosowane także w okresie międzywojennym. Ostatecznie jednak przyjęto literę P wyłącznie dla samolotów myśliwskich, także konstruowanych po śmierci Puławskiego.
Komentarze