Przejdź do treści
F-15C Eagle z 71. Eskadry Myśliwskiej US Air Force (fot. U.S.Air Force/Sgt. Samuel Rogers /Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": McDonnel Douglas (Boeing) F-15 Eagle

W dniu 3 czerwca 2018 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o amerykańskim samolocie bojowym F-15. Powstał na początku lat 70-tych XX wieku jako myśliwiec, który po modernizacjach pozostaje do dziś jednym z najlepszych samolotów wielozadaniowych na świecie. Uczestnicy spotkania poznają historię, konstrukcję i rozwój tego niezwykłego samolotu.

U podstaw opracowania F-15 – amerykańskiego ciężkiego myśliwca przewagi powietrznej, przeznaczonego do działań w każdych warunkach atmosferycznych – legły prace majora USAF-u Johna Boyda i matematyka Thomasa Christie (zasada zachowania energii z punktu widzenia walki powietrznej), doświadczenia z walk powietrznych w Wietnamie oraz pojawienie się nowych radzieckich konstrukcji MiG-23 i MiG-25, zademonstrowanych publicznie w 1967 r.

Pierwszy lot prototypu odbył się 27 lipca 1972 roku, zaś 7 lipca 1973 roku oblatany został dwumiejscowy, szkolno-bojowy TF-15A.


McDonnell Douglas F-15A podczas pierwszego lotu typu (fot. USAF/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Produkcję seryjną rozpoczęto 1 marca 1973 roku, zaś pierwsze seryjne egzemplarze przekazano do jednostek 4 listopada 1974. Była to pierwsza wersja F-15A/B (oznaczenie F-15B zastąpiło używane wcześniej TF-15A). Ciekawostką jest, iż projektantom F-15 przyświecało zupełnie odmienne podejście, niż projektantom jego następcy F-22. F-15 został zaprojektowany tak, aby łączył w sobie wysokie osiągi z możliwie niskimi kosztami produkcji. W samolocie zastosowano między innymi łatwiejsze w produkcji skrzydło o zmiennym nachyleniu przekroju podłużnego, które charakteryzowało się nieco gorszymi osiągami, niż skrzydło z klapami na krawędzi natarcia, ale było tańsze w produkcji. Samolot okazał się niezwykle udany i był ogromnym zaskoczeniem dla konstruktorów radzieckich.

F-15 udowodnił skuteczność bojową w starciach na Bliskim Wschodzie. Łącznie wyprodukowano ok. 1300 samolotów wszystkich wersji.


F-15A – kokpit (fot. Holloman Air Force Base/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony