Przejdź do treści
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Kobiety i samoloty, Boeing B-29 Superfortress

W dniu 6 marca 2016 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o Paniach i ich związkach z samolotami.

Dzieje kobiet w przestworzach są niewiele krótsze niż historia samolotu. Ten wynalazek pojawił się bowiem w świecie, który dojrzewał do znaczących zmian obyczajowych i społecznych. Kobiety coraz częściej wyzwalały się z ograniczeń, które dotąd im wyznaczano: podejmowały aktywność społeczną i zawodową, walczyły o dostęp do edukacji, równe z mężczyznami wolności osobiste i prawa polityczne. Samolot – pojazd dający człowiekowi niespotykaną mobilność i spełniający odwieczne marzenie o lataniu, wybitnie nadawał się na symbol wolności i niezależności. Dla wielu kobiet stał się także narzędziem emancypacji.

Burzliwe lata 30. bez wątpienia należały do Amelii Earhart, która otrzymała swoją licencję pilota FAI w dniu 15 maja 1923 r. Była szesnastą kobietą na świecie z takimi uprawnieniami. Pierwszym jej krokiem do wielkiej sławy był przelot nad Atlantykiem w 1928 r. Mimo że była pilotem, jej rola podczas tego lotu ograniczała się do prowadzenia dziennika pokładowego. Stała się jednak pierwszą kobietą, która przeleciała nad Atlantykiem, dzięki czemu zyskała status ikony feminizmu. 20–21 maja 1932 r. jako pierwsza kobieta-pilot pokonała samotnie Atlantyk. Lot na dystansie 3 200 km trwający 13 godzin i 35 minut stał się równocześnie kobiecym rekordem długości lotu. Pod koniec 1936 r. rozpoczęła przygotowania do lotu dookoła świata, Po pierwszej, zakończonej awarią próbie, 1 czerwca 1937 r. Earhart wystartowała ponownie, tym razem w udoskonalonym samolocie – oczywiście towarzyszył jej blask fleszy, dowodzący żywego zainteresowania ówczesnej prasy.


Amelia Earhart

Trasa lotu wiodła z Oakland nad Portoryko, Wenezuelą, Brazylią, Senegalem, następnie nad Afryką, Azją, Australią, aż do Nowej Zelandii. 1 lipca po starcie z Lae na Nowej Gwinei samolot skierował się na wyspę Howland, odległą o ponad 4 tys. km. Maszyna nigdy nie osiągnęła celu podróży.

Z kolei 11 lipca 2014 roku Amelia Rose Earhart wraz z drugim pilotem Shanem Jordanem przybyła na lotnisko w Oakland w stanie Kalifornia, kończąc tym samym swą podróż dookoła świata na pokładzie Pilatusa PC-12 NG. Odtwarzając nieukończoną podróż swojej legendarnej imienniczki Amelii Mary Earhart, 31-latka została najmłodszą kobietą w historii, która dokonała tego jednosilnikowym samolotem.


Amelia Rose Earhart (fot. ameliaearhartproject.com)

Podczas tego spotkania prowadzone będą również rozmowy o jednym z najlepszych bombowców II wojny, niezwykle zaawansowanym technicznie amerykańskim B-29.

B-29 Superfortress (Superforteca) to amerykański ciężki bombowiec strategiczny produkcji zakładów Boeing, użytkowany przez lotnictwo armii Stanów Zjednoczonych podczas drugiej wojny światowej oraz po jej zakończeniu. Produkcja samolotu ruszyła pełna parą po japońskim ataku na Pearl Harbor. Była w nią zaangażowana duża liczba zakładów, rozrzuconych po całych Stanach Zjednoczonych. Podstawowe części samolotu pochodziły z 60 fabryk. Ostateczny montaż następował w wówczas największych na świecie halach produkcyjnych należących do Boeinga (w Wichita), Martina (w Omaha) i Bella (w Marietta).

Najsłynniejszą akcją tych maszyn było zrzucenie podczas nalotu dywanowego bomb zapalających na Tokio nocą z 9/10 marca 1945 r. Bombardowanie wywołało wtedy ogromne pożary i burzę ogniową zabijając więcej ludzi niż jakikolwiek inny atak powietrzny w historii. Piloci amerykańscy opowiadali, że w czasie tego ataku nad Tokio utworzyły się kominy gorącego powietrza, które podrzucały i wywracały 50 tonowe samoloty B-29.


"Enola Gay" ląduje po ataku atomowym na Hiroszimę (fot. U.S. Air Force/domena publiczna/Wikimedia Commons)

Innymi słynnymi nalotami było zrzucenie bomb atomowych na Hiroszimę (B-29 o nazwie "Enola Gay") i Nagasaki (B-29 "Bockscar").

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony