Z serii "Spotkania przy samolocie": Gloster Meteor

Gloster Meteor NF.11 w malowaniu Royal Air Force (fot. Adrian Pingstone/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

W dniu 20 października 2019 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o pierwszym angielskim samolocie myśliwskim z napędem turboodrzutowym. Jego konstrukcja powstała w czasie II wojny i do początku lat 50-tych była intensywnie rozwijana.

Gloster Meteor to pierwszy myśliwiec z napędem odrzutowym w służbie Royal Air Force, który wszedł na wyposażenie jednostek bojowych w sierpniu 1944, tylko kilka tygodni po niemieckim Messerschmitt Me 262. Był to drugi myśliwiec odrzutowy na świecie i pierwszy samolot odrzutowy używany przez aliantów. Różne wersje Meteora pozostały na służbie poprzez wiele lat – najdłużej w wersji myśliwca nocnego.

Prace projektowe nad nowym samolotem rozpoczęto w listopadzie 1940 roku po dopracowaniu silnika turboodrzutowego, który został wynaleziony w 1929 przez Franka Whittle’a. Projektem kierował George Carter z Gloster Aircraft Company, zamówiono i zbudowano osiem prototypów.

Prototyp zbudowany jako piąty był pierwszym Meteorem, który wzbił się w powietrze; nastąpiło to 5 marca 1943 roku. Prototypy otrzymały silniki de Havilland Halford H.1, ale ponieważ zakłady de Havilland zarezerwowały sobie te silniki dla projektowanego tam samolotu Vampire, do napędu Meteora ostatecznie użyto silników Whittle W.2 produkowanych wówczas przez zakłady Rolls-Royce.

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.

Źródło: Muzeum Lotnictwa Polskiego
comments powered by Disqus